KONE ingår avtal med IBM om molntjänster och avancerad analysteknik

KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, har tecknat ett långsiktigt avtal med IBM. Med hjälp av IBMs teknik och erfarenhet ska KONEs verksamhet runt om i världen nu vidareutvecklas för att till fullo utnyttja potentialen inom digitalisering och Internet of things (IoT).

KONE kommer att använda IBM Watsons molnbaserade IoT-plattform för att samla och lagra data om utrustningar, bygga applikationer och utveckla nya lösningar. Plattformen kommer att samla data från sensorer och system kopplade till hissar, rulltrappor, dörrar och turnstiles som KONE har ett serviceansvar för. Med IBMs avancerade analysmotor kan informationen sedan användas för att utveckla nya tjänster och tillhandahålla värdefulla erfarenheter som är till nytta för KONEs kunder.

Med IoT-plattformen kan även KONEs partners skapa nya tjänster och integrera existerande underhållslösningar genom olika applikationsgränssnitt (API). Dessa nya tjänster kommer att sträcka sig från lösningar som förbättrar People Flow i byggnader och applikationer för smarta byggnader, till lösningar som ökar hastigheten, pålitligheten och säkerheten i hissunderhåll, fjärrövervakning och service.

Under de närmaste åren kommer KONE ansluta sina mer än en miljon hissar, rulltrappor och automatiska dörrar till molnbaserade tjänster. Genom att samla stora mängder data från verksamheten och använda avancerad analys och uppkoppling, kan driftsstopp minimeras och reparationer utföras snabbare.

KONE kommer även att arbeta med IBM och deras partners från olika branscher via IBM:s fastigheter och övriga miljöer för utveckling av IoT i olika delar av världen. Detta kommer att ge global räckvidd samt utvecklingsmöjligheter för nya typer av tjänster anpassade till några av världens mest trafikerade städer och byggnader. Som exempel kan nämnas applikationer som ger kunder och slutanvändare tillgång till trafikrapporter och tidtabell för kollektivtrafiken i rusningstid.

- Vårt avtal med IBM är en viktig milstolpe i att leverera den bästa People Flow-upplevelsen, säger Henrik Ehrnrooth, CEO KONE Corporation. Vi verkar i en uppkopplad värld och genom att arbeta tillsammans med IBM kan vi ta fram nya tjänster som förbättrad fjärrdiagnostik och större förutsägbarhet, och därmed ge bättre service till våra kunder och fantastiska upplevelser för de människor som använder vår utrustning.

- Effektiva, folktäta städer och byggnader är en fördel för både näringslivet, samhället och ekonomin, säger Harriet Green, General Manager, IBM Watson Internet of Things. En central aspekt i detta är hur människor flyttar sig inom byggnader och städer, och hur intelligenta system kan göra upplevelsen mer bekväm, intuitiv och underhållande. IBMs kognitiva IoT-teknik kommer att kunna appliceras inom hela KONEs verksamhet och driva på utvecklingen inom smarta byggnader.

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE AB, malin.brantlundin@kone.com, 08-7523564