KONE leverantör av samtliga hissar till Årets Bygge

KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, har levererat samtliga hissar till Malmö Live som utsetts till Årets Bygge 2016. Vinnaren korades på Årets Bygge-galan på Cirkus i Stockholm den 9 mars.

Arbetet drogs igång under 2012 och tidigt samma år stod det klart att KONE fick uppdraget att leverera samtliga hissar till byggnaderna i det nya området.

- KONE hade det mest attraktiva erbjudandet både när det gällde leveranstid, pris och kvalitet samt att de har en organisation som klarar av ett så pass stort projekt som detta innebär, säger Staffan Andersson, projektdirektör på Skanska.

Det stora projektet Malmö Live innefattar hela 27 hissar: Sju hissar till hotellet, tre till kongressen och sex hissar till konserthuset. Dessutom har de övriga fastigheterna, som består av kontor och bostäder, totalt elva hissar. Flertalet av de hissar som installerats är speciellt designade för de behov som finns. Ett exempel är lasthissen som är bland de största i Sverige och är byggd för att kunna transportera en bil i storlek av en Volvo XC90 mellan kongressdelens olika våningsplan. Ytterligare exempel på specialanpassningar är de två hissarna med unika paneler på insidan och diskokulor i taket för transport upp till skybaren på 25:e våningen.

Även arbetet vid monteringen av hissarna har anpassats specifikt till behoven. Vid installationen i det Norra bostadshuset byggdes hisschaktet när bara hälften av våningsplanen var på plats. Hissen kunde tas i bruk direkt samtidigt som resterande våningar fortsattes att byggas på ovanför. Denna teknik, utvecklad av KONE, gör det möjligt att bygga hissarna i samma takt som höghuset, våning för våning. Hissen kan då användas under hela byggnationen vilket gör att man slipper transportera byggnadsarbetare på utsidan av huset. För att kunna genomföra en lösning där hissen tas i bruk innan den är helt färdig krävs ett stort fokus på säkerhet. Bland annat används specifika fallskydd men även vattenskydd för att säkerställa att vatten inte tränger in i byggnaden via schaktet under byggnationen.

- Vi är mycket stolta över att ha fått leverera våra People Flow-lösningar till Malmö Live, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien. Detta är ett komplext projekt som har krävt ett nära samarbete mellan alla inblandade i projektet, och motiveringen till priset för Årets bygge pekar ut också just den unika lyckade samverkanssituationen som en av orsakerna till priset.

Malin Brant-Lundin, Marknads- och kommunikationschef KONE AB, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64.

Staffan Andersson, Projektdirektör Skanska, Andersson, Staffan.A.Andersson@Skanska.se, 010-448 32 45.