KONE levererar miljöeffektiva hissar till Hotel Gothia Towers i Göteborg

KONE har blivit utvalda av Svenska Mässan och Peab att leverera 23 miljöeffektiva hissar till Gothia Towers i Göteborg. Gothia Towers som idag består av två torn kommer att bygga ett tredje torn. Det tredje tornet kommer att bestå av 29 våningar och uppnå en höjd om 100 meter. Det befintliga tornet, Crown Tower, som idag består av 18 våningar kommer att byggas på med ytterligare sex våningar. Triple Towers, som hotellet ska heta, blir den högsta byggnaden i Göteborg och med dess 1208 hotellrum blir det även den största helintegrerade hotell-, mäss- och konferensanläggning i Europa.

Till det nya tornet ska KONE leverera 10 KONE MiniSpace® hissar och en KONE MonoSpace® hiss. Samtliga hissar kommer att drivas av miljöeffektiva KONE EcoDisc® hissmaskiner. I Crown Tower kommer KONE att installera sju Minispace hissar. För att möte hotellets krav på design, tillgänglighet, säkerhet och miljöeffektivitet kommer man att med lösningen KONE ReGenerate modernisera drivsystemen och elektrifieringen av de fem existerande hissarna i West Tower. Ordern inkluderar även destinationskontrollsystemet KONE Polaris® som kommer att öka hissarnas kapacitet och reducera väntetiderna för hotellets gäster. Annan innovativ teknologi som kommer att integreras med hissarna i samtliga tre torn är KONEs trafikövervakningssystem E-Link.

“Vi är väldigt glada över att Svenska Mässan och Peab har gett oss detta förtroende. Vi har ett mångårigt samarbete med båda företagen och är stolta över att få möjligheten att erbjuda ett av Europas största hotell den bästa personflödesupplevelsen, People Flow®.” säger Ari Lehtoranta, EVP och Area Director för KONE i centrala och norra Europa.

Triple Towers samtliga tre torn kommer att ha utompåliggande panoramahissar. Det nya tornet och de sex påbyggda våningarna till Crown Tower kommer att certifieras enligt den internationella miljöstandarden BREEAM.

Arbetet är påbörjat och beräknas stå klart i slutet av 2014. Orden bokades det första kvartalet 2012.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anne Korkiakoski, EVP, Marketing & Communications, KONE Corporation, tel. +358 204 75 4775
Juha Mennander, Managing Director, KONE Sweden, tel. 08 752 3503

• nybyggnation

Om KONE

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. Under det senaste århundradet har företaget engagerat sig för att förstå sina kunders behov och levererat branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och innovativa lösningar för modernisering och underhåll. Företagets mål är att erbjuda den bästa möjliga personflödesupplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. 2011 omsatte KONE 5,2 miljarder euro och ca 35 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland.

www.kone.se