Pressmeddelande från EBP: Matti Alahuhta utsedd till årets chef

Den finska premiärministern Matti Vanhanen överlämnade priset till Matti Alahuhta, vd för KONE.

Meddelande från European Business Press

European Business Press röstade fram KONE:s vd

Helsingfors, Finland. I dag delade European Business Press (EBP) ut utmärkelsen "European manager of the year 2009" till Matti Alahuhta, vd för KONE, vid sin generalförsamling i Helsingfors. Priset överlämnades av Matti Vanhanen, Finlands premiärminister, och Rik De Nolf, EBP:s ordförande.

Till grund för utnämningen ligger en omröstning bland EBP:s medlemmar, vilka inkluderar tidningar som "Financial Times", "Wall Street Journal Europe", "Handelsblatt", "Les Echos" och "Kauppalehti". EBP stiftades i Como, Italien, 1962. Idag ingår 55 ledande europeiska affärstidningar i 28 länder i organisationen.

EBP började dela ut utmärkelsen till framstående europeiska chefer och företag 1991. Bland mottagarna finns kända namn som Ikeas Ingvar Kamprad, Nokias Jorma Ollila, Bernd Pischetsreider, tidigare vd för BMW och Volkswagen, samt Wendelin Wiedeking, vd för Porsche.

Matti Alahuhta får utmärkelsen, den finaste som går att få från europeiska ekonomijournalister, för sina framstående insatser för att utveckla KONE till ett av de ledande företagen i sin bransch. Alahuhta är känd som en visionär ledare inriktad på utveckling. Han har en mycket uppskattad förmåga att utveckla och coacha team samt skapa en inspirerande atmosfär för att nå högt uppsatta mål.

Under de senaste fem åren har KONE ökat sin marknadsandel i Asien-Stillahavsområdet och Nordamerika. Samtidigt har företaget höjt lönsamheten till en ny nivå. KONE har under Alahuhtas ledning systematiskt arbetat med att öka sin konkurrenskraft vilket har gjort företaget mer kundfokuserat och globalt anpassat.

Innan Alahuhta började på KONE i början av 2005 arbetade han på Nokia i 26 år. Han ingick i Nokias styrelse i 12 år och ansvarade bland annat för Nokia Telecommunications och senare Nokia Mobile Phones.

Alahuhta doktorerade 1990 med avhandlingen "Global growth strategies for high technology challengers". Sedan dess har han fortsatt sitt akademiska engagemang, först som ordförande för IMD och nu som ordförande för Aalto-universitetet, vilket bildades genom en sammanslagning av Helsingfors tekniska högskola, Helsingfors handelshögskola och Helsingfors konstindustriella högskola. Han är gift och har två barn.

Vid prisceremonin betonade Alahuhta att han var särskilt glad över att få utmärkelsen mitt under en lågkonjunktur.

- Den stora utmaningen för ledare i svåra tider är att se även sådana perioder som en möjlighet, fortsatte han. Istället för att enbart fokusera på kostnader krävs då att man utvecklar en positiv anda och får människor att rikta sin energi mot ett tydligt, gemensamt mål. Det kräver också att man aktivt och kontinuerligt utvecklar både individers och företagets totala konkurrenskraft. Slutligen krävs att man är aktiv i relationen med sina kunder och i den interna kommunikationen kring marknader, företagets agerande, mål och ekonomiska framgång.

För mer information kontakta EBPs generalsekreterare Slobodan Sibincic: +38 641 661 906.