Våra 10 vanligaste misstag när vi åker rulltrappa

Turistsäsongen i Stockholm rivstartade denna vecka med Eurovision Song Contest. Många besökare innebär också ett ökat tryck på hissar och rulltrappor i offentlig miljö. KONE arrangerar årligen ”Global Safety Week”. Att uppträda på rätt sätt när man åker rulltrappa är speciellt viktigt under perioder när flödet av människor ökar.

Som ett led i att stärka KONEs säkerhetskultur, arrangeras årligen en säkerhetsvecka för alla medarbetare över hela världen. Säkerhet är en av hörnstenarna i KONEs verksamhet där ett ständigt arbete sker för att uppnå målsättningen med noll olyckor både för medarbetare, leverantörer och slutanvändare. Merparten av de olyckor som sker i rulltrappor idag är beteenderelaterade. En viktig pusselbit i säkerhetsarbetet är därför även tydlig och återkommande kommunikation till hiss- och rulltrappsåkare.
– En stor del av svenskarna är idag inte medvetna om de rekommendationer som finns för säker användning. Vi vill öka medvetenheten om de vanligaste säkerhetsmisstagen människor gör när de åker hiss och rulltrappa, säger Fredrik Gustafsson, säkerhetschef KONE.

2015 var ett bra turistår. Antalet utländska hotellövernattningar ökade med 10,5 procent under 2015. Inför säsongen 2016 spås ingen avmattning och en av de regioner som fick flest besökare förra året, var just Stockholm*.
– Under perioder ökar trycket på hissar och rulltrappor i offentlig miljö. För att flödet av människor ska flyta på ett så smidigt sätt som möjligt, vet vi av erfarenhet att det bygger på att människor åker på rätt sätt, säger Fredrik Gustafsson.

När rulltrappsåkare tillfrågas om hur man ska använda rulltrappor för att undvika skador och öka säkerheten, är rekommendationen om att stå till höger, det som flest vet om (och följer)**. Men vilka är våra vanligaste misstag?

10 vanliga misstag vi gör när vi åker rulltrappa:

• Vi tar med rullväskan i rulltrappan – hjulen kan fastna och vi kan tappa väskan på passagerare bakom.
  • Vi tar med tunga väskor och annat skrymmande bagage i rulltrappan - remmar kan fastna och tunga väskor kan tappas.
  • Vi åker med barnvagnen i rulltrappan – en tung barnvagn kan vara svår att balansera och kan välta.
  • Vi håller inte i oss i handledaren när vi åker – plötsligt stopp kan inträffa vilket gör att vi kan trilla.
  • Vi glömmer bort att hålla våra barn i handen – nyfikna barnhänder kan leta sig till opassande skrymslen.
  • Vi åker med större hundar i rulltrappan – de kan fastna med sina tassar och rekommenderas att åka i hissen.
  • Vi springer i rulltrappan - vilket kan ge svåra skador om man snubblar och sedan slår sig på trappstegens kanter.
  • Vi tittar ner i en mobilskärm  och brister i uppmärksamhet kring vad som pågår omkring oss.
  • Vi har inte uppsikt på löst hängande kläder eller skosnören – som riskerar att fastna i de rörliga delarna.
  • Vi står och tittar neråt i trappan, istället för att rikta blicken uppåt – vilket kan göra att man snubblar när man går av rulltrappan.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Gustafsson, säkerhetschef KONE AB, fredrik.gustafsson@kone.com, 08-752 36 18

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE AB, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64

* http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/faktaochstatistik/turism/boendeochinkvarteringsstatistik.4.3453fc5214836a9a472d94a1.html

** Faktan är hämtad från en undersökning gjord av TNS Sifos webbpanel under perioden 29 sept - 2 okt 2015 (på uppdrag av KONE).