Magnus Lindgren och John Beasley. Foto: Lena Semmelroggen

”Bird” lever – Charlie Parker i nytt ljus

Magnus Lindgren och John Beasley tillsammans med tyska SWR Big Band och stråkar: konsert och release för ny platta i Konserthuset Stockholm på fredag den 12 november.

Konserten kommer även att livestreamas på Konserthuset Play

Multiinstrumentalisten Magnus Lindgren är en av Sveriges främsta jazzprofiler. Tillsammans med tungt svängande SWR Big Band från Stuttgart och amerikanske pianisten John Beasley porträtteras den legendariske altsaxofonisten, ”Bird” eller ”Yardbird”, som med sitt blixtrande virtuosa spel och harmoniska djärvhet satte en ny standard för vad jazz kan vara.

Den nya plattan Bird Lives (ACT) släpps den 12 november – i samband med gästspelet i Konserthuset. Bland låtarna finns Charlie Parker-original som Scrapple from the Apple, Donna Lee och Confirmation, liksom låtar som ingick bland hans standards.

Hur har samarbetet mellan Magnus Lindgren och John Beasley sett ut?

”Vi har arrangerat musiken tillsammans och alltså inte gjort olika delar var för sig”, berättar Magnus Lindgren på telefon från Tyskland, där turnén inleds.

”Jag har lärt mig mycket av hans idéer, och han av mig. Spelmässigt är det nog det svåraste jag någonsin gjort. Vi triggade varandra! Charlie Parker är förstås avancerad i sig, och nu har vi gjort det här för storband och stråkar – för att sätta honom i ett nytt ljus.”

Bird Lives heter alltså plattan – gör han det?

”Jag är inte så säker på att precis alla vet vem Charlie Parker är, men han är ju central: en jazzens Mozart. Vi presenterar honom med en ny approach, och kanske för en ny generation lyssnare. Jag tror att Charlie Parker hade tyckt om det: han gjorde ju själv projekt med stråkar, och han beundrade och träffade till exempel en kompositör som Igor Stravinsky.”

---

Den Grammy- och Emmy-belönade kompositören, arrangören och pianisten John Beasley har spelat med legendarer som Miles Davis, Freddie Hubbard, Dianne Reeves, Steely Dan, Marcus Miller, Chaka Khan och James Brown. Han har även arbetat med filmmusik (Bondfilmerna Spectre och Skyfall, Hitta Doris med flera). Under flera år var han Music Director vid Thelonious Monk Institute, numera Herbie Hancock Jazz Institute.

Magnus Lindgren har gett ut ett tiotal album och är tillsammans med trumpetaren och sångaren Peter Asplund konstnärlig ledare för Konserthusets Blue House Orchestra. Sedan 2018 är han under en treårsperiod Artist in Residence vid gästande SWR Big Band (Stuttgart Radio Big Band), som grundades 1951 och i år alltså firar sitt 70-årsjubileum.

Konserthuset Play – Konserthusets filmkanal (länk öppnas i nytt fönster)