Kungliga Filharmonikerna vinner BBC-pris

Kungliga Filharmonikerna vinner BBC-pris

Kungliga Filharmonikernas och Sakari Oramos cd med Carl Nielsens Symfoni nr 1 och 3 framröstades av internationell publik till årets bästa orkesterinspelning.

BBC Music Magazine Awards är det viktigaste klassiska musikpriset som röstas fram av publik och lyssnare. Priset delas bland annat ut i kategorierna orkester, kör, sång, opera, kammarmusik och dvd-produktion. Värdar vid kvällens BBC-gala på King's Place i London var radiopresentatören James Naughtie och redaktören för BBC Music Magazine, Oliver Condy.

Segrare i orkesterkategorin blev alltså Kungliga Filharmonikernas och Sakari Oramos inspelningar av Carl Nielsens Symfoni nr 1 och 3 – en av de tre hyllade cd med Nielsens samtliga sex symfonier som gavs ut på skivbolaget BIS i samband med Nielsenjubileumet 2015.

Chefdirigent Sakari Oramo och konserthuschef Stefan Forsberg var på plats i London vid den stora galan.

– Det är med stor ödmjukhet, men också stolthet, som jag kan konstatera att den konstnärliga framgångsvågen för Kungliga Filharmonikerna bara växer sig allt starkare, kommenterar Forsberg. Denna utmärkelse är en fantastisk ära. Orkestern positionerar sig återigen längst fram i konkurrens med många av de mest respekterade i musiklivet.

Så sent som i februari belönades Kungliga Filharmonikerna med en Grammis för Anders Hillborg-cd:n Sirens, och vid höstens Europaturné hyllades orkestern av tyska kritiker (”Det är en topporkester i världen”, skrev kritikern i facktidningen Das Orchester).