Foto: Ben Nilsson

Rekordhögt festivaldeltagande för unga jazzmusiker

Varje år samlas hundratals unga jazzmusiker för Blue House Youth Jazz Festival i Konserthuset. Dagarna fylls av konserter, workshops och föreläsningar. Finaldagen består också av tävlingar, där man bland annat utser det bästa storbandet bland de unga deltagarna.

Årets upplaga av festivalen blir digital, med strömmade workshops och konserter. Festivalen pågår under helgen 23–25 april. Deltagandet är denna gång rekordhögt: över 600 unga jazzmusiker från hela landet!

Workshop-ledare är Mattias Windemo, Vivian Buczek, Martin Sjöstedt, Peter Asplund, Magnus Blom, Magnus Lindgren och Viktoria Tolstoy Band.

Söndagens final består av en sju timmar lång ”konsertstafett”, med inskickade filmer från hela Sverige med närmare 40 unga jazzgrupper. 17 av dem deltar också i tävlingen för att utse årets bästa jazzgrupp, bästa kompositör, bästa solist samt ett jazzkurs-pris.

Jazzhelgen med unga, aspirerande musiker bjuder också traditionsenligt på konserter med professionella artister: i år dels en konsert med Blue House Jazz Orchestra under ledning av Peter Asplund och Magnus Lindgren (fredag 23 april kl 19.00), dels en konsert med Viktoria Tolstoy Band (lördag 24 april kl 15.00). Båda dessa livesända konserter kommer man att kunna ta del av via Konserthuset Play

Programpunkter 23–25 april

Blue House Youth Jazz festival 2021, hela programmet

Fredrik Norén, projektledare Svensk Jazz

fredrik@svenskjazz.se

Tel 070-641 49 47

Fakta

Ungdomsjazzfestivalen startade i Linköping år 2000 på Mikael Sundwalls initiativ. Den var då regional och kallades Limelight Youth Jazz Festival. Fem år senare blev den med riksförbundet Svensk Jazz en rikstäckande festival. Sedan 2010 har Konserthuset Stockholm varit medarrangör, och sedan 2017 huvudarrangör av festivalen under namnet Blue House Youth Jazz Festival. En lång rad framträdande svenska och internationella musiker, lärare och föreläsare har genom åren medverkat. Festivalen har vuxit stadigt till många hundratals deltagande från hela landet.

Huvudarrangör för Blue House Youth Jazz Festival är Konserthuset Stockholm, i samarbete med Riksförbundet Svensk Jazz. Samarbetspartners i jazzfinalen 2021 är SKAP, Laila och Charles Gavatins stiftelse för jazzmusik, Musik Västernorrland och Umeå jazzfestival.

Konserthuset Play – Konserthusets filmkanal (länk öppnas i nytt fönster)