Pressmeddelande —
Sommar i Konserthuset – jubileumsutställning, guidade visningar och konserter
Den 26 juni öppnar Konserthuset Stockholm dörrarna för Sommar i Konserthuset. Under åtta veckor, fram till den 23 augusti, kan man i Konserthuset uppleva jubileumsutställningen, guidade visningar och dagliga konserter med unga musiker. Utställningen och konserterna har fri entré, medan de guidade visningarna erbjuds till ordinarie biljettpris. I år står Konserthusets 100-årsjubileum i centrum.
I Stora foajén visas utställningen Konserthuset 100 år, som berättar historien om ett av Sveriges mest välkända hus. Genom historiska programblad, biljetter, fotografier och andra föremål – många utlånade av publiken – skildras allt från Nobelprisceremonier och internationella stjärnbesök till Kungliga Filharmonikernas utveckling genom ett sekel.
I utställningen har delar av foajén förvandlats till filmsalonger, där besökare möter människorna bakom huset: arkitekter, konstnärer och medarbetare. Genom filmade intervjuer med konsertbesökare ur olika generationer formas berättelsen om vad Konserthuset har betytt för Stockholm och stockholmarna under de första hundra åren.
Under sommaren erbjuds också dagliga guidade visningar. Besökarna kan upptäcka Konserthusets arkitektur och konstskatter, lära sig mer om Nobelprisets historia eller följa med upp på taket för en utsikt över Stockholm som normalt inte är tillgänglig för allmänheten.
I vestibulen möter publiken dessutom Konserthusets sommarmusiker – unga musiker mellan 16 och 19 år som sommaranställts för att ge konserter i huset. Flera gånger varje dag framför de klassisk musik och jazz, med fri entré för alla besökare.
Sommar i Konserthuset, öppet dagligen mellan den 26 juni och 23 augusti, kl 11.00–17.00.
Utställningen: Konserthuset 100 år
26 juni–23 augusti, kl. 11.00–17.00
Fri entré
Guidade visningar
26 juni–23 augusti
Aktuella tider finns på konserthuset.se/sommar
- Konserthusets konst och arkitektur, 160 kr
- Nobelvisningen, 150 kr
- Takvisningen, 150 kr
Konserter med sommarmusiker
26 juni–23 augusti, kl. 11.30–17.00
Fri entré
I vestibulen framträder ungdomar i åldrarna 16-19 som spelar både klassisk musik och jazz. Flera korta konserter genomförs varje dag och allt är kostnadsfritt.
Medverkande ensembler:
- Duo Ingalill - Klassisk musik
- Duo Bedros-Xu - Klassisk musik
- Duo Fabulae - Klassisk musik
- Weber-Fonseca Trio - Klassisk musik
- Belleville - Jazz
- MIO Kvintett - Jazz
- Brassbabes and The Balkan Band - Jazz
- Tre mot Två Kvintett - Jazz
- Trane-Miles Kvintett - Jazz