Fotograf: Johan Wingborg

Konstepidemin har nytt hyresavtal men fortsätter samtalet med politiken

Torsdagen den 23e juni enades Konstepidemin och Fastighetskontoret i Göteborg om ett nytt hyresavtal, vilket innebär att området och ateljéerna för 127 konstnärer är tryggat i nuläget. Avtalet löper över 6 ½ år och inleds med 1 ½ år till innevarande villkor. Årshyran ligger till att börja med på 1,7 miljoner kronor som sedan successivt trappas upp till en sluthyra på 4 miljoner kronor.

Fastighetskontorets ursprungskrav var från början 4 miljoner kronor redan från och 1a juli, vilket hade inneburit en chockerande fördubbling av hyran för konstnärerna. Nu stannar i stället hyreshöjningen vid 1,9 procent för resten av 2022.

”Vi är nöjda att vi har ett avtal, men vi är inte nöjda med avtalets innehåll. Vi har kommit halvvägs i vår ambition. Konstnärerna har fått arbetsro och de slipper en dubbel hyra från 1a juli, men vi siktar nu mot hösten då vi ska prata med stadens politiker. Målet är likabehandling med Higabs hyresgäster gällande driften av fastigheterna”, säger ordförande Olle Niklasson, Föreningen Konstepidemin.