Bortbytingen, Där broarna byggdes för att välkomna vattnet och Hibiskus-emojin – tre kandidatutställningar med vernissage den 21 oktober

Välkomna till Konstfack där utställningarna äger rum i Vita havet och i Blackboxen med vernissage klockan 16–20 fredagen den 21 oktober.

Aima My Daorana Björk –Bortbytingen
I videoverket “Bortbytingen” (ca 20 min) ställs frågan "vad händer med den del av en person som göms bort och trycks undan?" Står den still? Växer den? Sitter den och googlar? Blir den extremist?
En bortbyting är en karaktär i västerländsk folktro, ett människobarn som i vaggan byts ut mot ett troll från skogen, en saga som ofta handlar om vi och dom.I verket förkroppsligas det gömda och ratade som bortbytingen, den får bli ett kärl för den inre resan i ett utanförskap, vi följer den genom vräkningen, isolationen till frigörelsen/utbrottet.

Markus Björkberger–Där broarna byggdes för att välkomna vattnet
Februari 2022. Jag ser kriget bryta ut inifrån min lägenhet. Någon har klippt in musik till Chaplins tal i Diktatorn. En kvinna vloggar om sin mor som nyss har vådaskjutits till döds. Få journalister finns på plats, så vi ser med andra bilder.
Före andra världskriget var Hitlers krigsminister arkitekt. Han skrev om 'ruinvärde': att byggnader ska ritas för att vara vackra i förfall. Modeller av Germania, huvudstaden som skulle ersätta Berlin från grunden, togs fram i både nybyggt och förstört skick.
Verket är en massproducerad bildserie om teknologins förmåga att förändra världen. Ett möte mellan krigsflöden, DIY fake-news och bilder skapade av AI efter beskrivningen 'en arkitektonisk modell av en utplånad byggnad', utgör en fallstudie i fotografisk undergång.

Karin Jönsson  Hibiskus-emojin
Essäfilmen Hibiskus-emojin (60 min) visas med början varje hel timme i ”kyrkan” i Vita havet.I fyra kapitel undersöks drömbilden, minnesbilden, den fotografiska bilden och spegelbilden.Berättarrösten ställer sig frågor om skönhet, barndom och försvunna google maps-minnen. Drömmar och dilemman försöker rationaliseras med hjälp av bland annat jungianska reddit-forum, mexikanska facebook-grupper, självhjälpslitteratur, kontinentalfilosofi och den före detta supermodellen Kate Moss.

Utställningarna är öppna vardagar 12–19, lördag och söndag 12–17 t o m fredag 28 oktober.

Konstfack, LM Ericssons väg 14, tunnelbana Telefonplan