Bortom humanismen – öppna föreläsningar på Konstfack

Bortom humanismen – öppna föreläsningar på Konstfack

Till kalendariet:

Vad innebär det att vara människa idag, i den antropocena epoken? Vilka är konsekvenserna för mänskligheten – som art, som individ och kollektivt – när hennes aktiviteter leder till stigande temperaturer, smältande polarisar och massutrotning av djurarter? Är hennes unika position som alltings mått ohotad eller är mänskligheten att betraktas med posthumanistiska ögon som ett av många djur i en värld där gränserna mellan teknik, biologi och kultur suddas ut? Temat för höstens fredagsföreläsningar på Konstfack är posthumanism som undersöks ur en rad olika aspekter.

Samtliga föreläsningar på engelska!

Fredag 6 november
Dougal Dixon, geolog, dinosaurie-expert, författare (bl a After Man: A Zoology of the Future och Man After Man: An Anthropology of the Future), grundare av genren spekulativ utveckling och sci-fi-entusiast. Om hur livet började, hur det kommer att sluta, vad som kommer efter Homo sapiens och vad vi kan lära av science fiction.

Fredag 13 november
Alexander Bard, cyberfilosof, medförfattare till Futuricatrilogin och Synteism – Att skapa gud i internetåldern. Om hur en ny relativistisk naturfilosofi behövs och kan användas för att förstå det stundande posthumanistiska tillståndet i en hyperdigitaliserad värld.

Fredag 20 november
Patrik Lindenfors
, docent i zoologisk ekologi vid Centrum för evolutionär kulturforskning på Stockholms Universitet och författare till Gud finns nog inte, Samarbete, och Sekulär humanism - förnuft, omtanke, ansvar. Om hur våra tankar inte är våra egna – gener, memer och historierna som skapar oss.

Fredag 27 november
Lena Trojer,
professor och forskningschef, Institutionen Teknik och estetik (TE) och forskningsområdet Teknovetenskapliga studier, Blekinge Tekniska Högskola. Talar om feministisk teknovetenskap och verklighetsproduktion.