En blå fågel, gester och platsens väsen i tre masterutställningar på Konstfack

En blå fågel, gester och platsens väsen i tre masterutställningar på Konstfack

Välkommen på vernissage 21 oktober klockan 16–21 i Vita havet!

Jonas Böttern – Searching for the European Roller
Performance och installation av Hillside Projects (Jonas Böttern och Emily Mennerdahl). Med rekvisita, analoga artefakter och gästspel flyter föreläsningen genom rummet samtidigt som den väver berättelsetrådarna om en blå försvinnande fågel. Efteråt återstår en serie konceptuella verk som tillsammans bildar en större kropp som minner om naturen.

Nina Noreskär – "could drag you and…”
Måleri i en praktik där gest, närvaro och storlek är i centrum. I målningarna finns tydliga spår av Noreskärs fysiska arbete samt platsen de gjorts på i form av fotspår och smuts från golvet de tillverkats på. Slumpmässiga former och uttryck blandas med medvetna drag och kontrollerade processer i kombination med en ovarsam hantering. Ett aggressivt arbete där dukar viks, släpas, slits isär och klipps sönder.

Eric Andersson – Södertäljevägen
Ett verk i samarbete med Simon Gran Danielsson som går masterprogrammet i fri konst, Konsthögskolan i Umeå.

Vita havet, t o m söndag 1 oktober, öppet måndag–fredag 9–18, lördag–söndag 12–16.
Konstfack, LM Ericssons väg 14, t-banestation Telefonplan, Stockholm

__________________________________________________________________________