Filt, form, fysikalitet i Jesper Strömbäck Eklunds kandidatutställning på Konstfack

Nyhet -

THE SUN. (out of square)

Kandidatutställning BA Fri Konst

Utställningens titel har sin utgångspunkt i målningen Red Square: Painterly Realism of a Peasant Woman in Two Dimensions från 1915 av Kazimir Malevich. Målningen består av en röd kvadrat på vit grund där den till synes symmetriska formen lutar uppåt i det ena hörnet, på väg att ta ett språng. En ikon för dåtidens begynnande modernism. Dess energi och vibrerande hoppfullhet omvandlas i Jesper Strömbäck Eklunds utställning THE SUN. (out of square) till en tom scen med hoppet om att en föreställning snart ska äga rum.

THE SUN. (out of square) utgörs av ett större filtverk utan tydligt centrum. Här är betraktaren den plats från vilken utställningen blir till i relationen mellan form och kropp. Formerna i filt som limmas direkt på väggarna upprättar en tydlig fysikalitet genom sin tyngd, storlek och kompakthet. Samtidigt lägger de sig tätt inpå byggnaden och blir ett med ytan. De söker sig bort från rummets mitt och lägger sig i utkanten, sidan, hörnet, i periferin av arkitekturen. Där synliggörs en plats som påminner om en kyrka eller ett garage.

Vernissage onsdag 13 april 16.30–20

Öppen kritik torsdag 14 april 14–15.30 med Ann Edholm och Loulou Cherinet

Öppet: torsdag–söndag 12–18

Galleri Konstfack, LM Ericssons väg 14 (galleriets entré på baksidan), t-banestation Telefonplan, Stockholm