Forskningsprojektet DeCoDe utmanar stadsplanering och planprocesser

Målet för DeCoDe är att utveckla tjänster i form av samverkansplattformar – Co-Design och Interdisciplinär Tjänstedesign – för komplexa planprocesser. Projektet är innovativt genom att det skapar ny relevant kunskap, med hänsyn till stadsplane- och medborgarrelaterade visioner om hållbara städer, i synnerhet avseende sociala hållbarhetskrav.

Decode – gemensamhetsdesign för motstridiga önskemål (Community Design for Conflicting Desires), verkar inom Vinnovas utlysningsområde "Utmaningsdriven innovation – hållbara städer" och har Konstfack som huvudman. Björn Hellström, professor på Konstfack, är projektledare för DeCoDe. Projektet har en budget på 22 miljoner kronor och pågår från maj 2014 till augusti 2016.

DeCoDe möter utmaningar som rör krav på nytänkande i en hållbar stadsplanering och i planprocesser, med fokus på social hållbarhet. Projektets utgångspunkt är att hållbar stadsutveckling skapas genom en inkluderande samverkan med alla samhällsgrupper, utifrån sociala, miljömässiga och kulturella mål.

Projektet har en stor grupp av intressenter; näringsliv, offentlig förvaltning, medborgare och politiker, vilket också är en ledtråd till projektets titel "Decode – gemensamhetsdesign för motstridiga önskemål".

Nyckelord: social hållbarhet, stadsutveckling–planprocess, demokratiska system, dynamik, medborgare, medborgardialog, samskapande, komplexitet, co-design, interdisciplinär tjänstedesign.

På DeCoDe:s hemsida redovisas projektets olika utforskningar och experiment, bland annat. i Upplands Väsby och Varberg, tillsammans med Sweden Green Building Council och Tyréns.

Följ projektet på app.konstfack.se/decode.