Inget kan förbrukas – Jakob Hultin Rosenbergs kandidatutställning på Konstfack

Inget kan förbrukas – Jakob Hultin Rosenbergs kandidatutställning på Konstfack

INGET KAN FÖRBRUKAS

Välkommen till Vita havet på vernissage fredag 22 januari kl 16–20

Allt tillsammans alla tillsamman alla det samma tillsammans samman i samma kropp i rörelse. Materialen får samsas om ytan tills de förstår vad det handlar om att allt är det samma och vi är ett det blir bra sen. Hur ska de förstå det.

Jakob Hultin Rosenbergs arbete grundar sig i en måleritradition men har senaste åren utvecklats till ett installationsarbete som innefattar flera olika material och processer. I detta väver han samman skulpturer, objekt, målningar och ibland även text, film och ljud. Alla processer är viktiga, från rent fysiska, nästan meditativa produktionsmoment, till det intuitiva komponerandet av material, där installationen tar form.

Det börjar när jag känner mig fram i skulpturarbetet. Sen växer det, växer ur händerna genom kännandet och jag tittar och ser och följer med. Gips, akrystal, latex och stål tillsammans med pinnar och stenar förenas med industrifabricerade material som plastsäckar, tejp, linor och tältpinnar. De bildar ett arkiv som jag använder om och om igen, som växer och omformuleras. Mycket kan få plats men måste först dräneras genom arkivet tillsammans med allt annat, det kan ta lång tid. Det tas upp, tas in, torkas, tvättas, stoppas undan, får en plats, saktar ner, vilar sig, samlar kraft, väntar på sin tur, sin tid. Den kommer. Det är en värld där inget kan förbrukas utan föds på nytt hela tiden, berättar Jakob Hultin Rosenberg som är född 1988 i Gävle och tidigare har gått på Konstskolan i Gävle och Konstskolan Idun Lovén.

Öppet 23–31 januari, måndag–fredag 10–17, lördag–söndag 12–15

Vita havet, Konstfack, LM Ericssons väg 14, t-banestation Telefonplan, Stockholm