Konstfack ljussätter Kaknästornet

Konstfack ljussätter Kaknästornet

Anders Winell, ljusdesigner och lektor på Konstfack, har deltagit i ett projekt för att ljussätta Kaknästornet. Från och med den 8 november 2013 ger den nya LED-belysningen Kaknästornet dels en permanent neutral grundbelysning samtidigt som det går att skapa dynamiska effekter i färg vid speciella tillfällen.

De stora tekniska utmaningarna har varit att skapa en belysning som känns naturligt vit samtidigt som man vid särskilda tillfällen ska kunna färg in tornet. Det har även varit en utmaning att nå tornets olika delar med ljus från mark och balkonger.

– Jag har tagit utgångspunkt i Kaknästornets form och velat fånga spelet mellan ljus och skugga. Vi har också velat förstärka känslan av att det är ett robust betongtorn. Jag hoppas att vi har lyckats fånga arkitekternas tanke med Kaknäs, säger Anders Winell, ljusdesigner och lektor på Konstfack.

– Vi låter tornet tala för sig själv. Förutom vid stora högtider som jul och nyår kommer vi också se till att stockholmarna inte missar när det bjuds på stora mediehändelser. Den nya belysningen gör att vi kan belysa Kaknäs på ett iögonfallande sätt, och det kommer vi göra, säger Lotta Darlin, pressansvarig på Teracom.

Kaknästornet invigdes 1967 och är 155 meter högt (170 meter inklusive masten). Tidigare har färgat ljus belyst Kaknästornets fasad under en provperiod våren 2010. Teracom, som driver utsändningsverksamheten av radio och tv via Kaknästornet, har utöver Anders Winell anlitat Informationsteknik Scandinavia AB för ljusdesign, systemdesign och själva installationen.

Läs mer om Kaknästornet på www.kaknastornet.se.
Läs mer om Teracom på www.teracom.se.