Måleriets kropp, tyngd och uthållighet i A. Erika Bergströms masterutställning på Konstfack

To withstand outside pressure

A. Erika Bergström studerar andra och sista året på masterprogrammet i fri konst på Konstfack. I utställningen To withstand outside pressure visar hon en grupp målningar som kommenterar måleriets kropp, tyngd och uthållighet installerad i en skör men obeveklig form. Hon arbetar med måleri som arena och fenomen men framförallt genom måleriet som fysisk handling. Materialet och färgen står i fokus och hon använder sig av färg som redan finns inneboende i olika material eller som anspelar på våra förutfattade meningar om materialet. A. Erika Bergström intresserar sig för den brytpunkt när materialet blir till färg och vice versa. I målningarnas monumentala existens lämnar hon plats för det återhållsamma. Ett abstrakt måleri som närmar sig det minimalistiska.

Välkommen på vernissage i Vita havet torsdag 26 november kl 16–20. Utställningen pågår till och med söndag 29 oktober och har öppet fredag 11–16, lördag och söndag 12–15.

Vita Havet, Konstfack, LM Erikssons väg 14, tunnelbanestation Telefonplan