Möt Britta Marakatt-Labba på Konstfack – Sápmis och Sveriges representant på Documenta 2017

Britta Marakatt-Labba är en stark och okuvlig röst i samtidskonsten. Med textil och broderi som medium och med erfarenheter från samisk historia och kultur, är hennes verk berättelser om såväl det personliga som det lokala och det universella. Hon är professor i konsthantverk på Kautokeino högskola i Nordnorge, doktor vid humanistiska fakulteten vid Umeå Universitet och i år även svensk representant på Documenta 2017. Hon ställer ut både i Kassel och Aten under de hundra dagarna.

Varmt välkommen på en föreläsning med Britta Marakatt-Labba onsdagen den 22 mars kl 18–20 i salen Mandelgren på Konstfack.

"Trådarna som flätas samman i Britta Marakatt-Labbas konst är många – samisk kosmologi, skapelseberättelser och religionshistoria; myter, sägner och föreställningar ur samisk kultur; politiska samtidsallegorier; ekologi, miljö, klimatfrågan och konflikter mellan natur och kultur; scener ur samisk och nordkalottsk vardag där rendrift och årstidernas rytmer är självklara grundackord; självbiografiska och personliga händelser och hågkomster; reflektioner kring skandinavisk kolonialism och urfolks öden och identiteter; basala mänskliga relationer; glimrande betraktelser över livets förgänglighet och en storartad självlysande förundran inför tillvaron och människans plats i universum, och, inte minst, naturen, storslagen, gränslös, överväldigande; fjällvidderna, skogarna, tundran, den väldiga gnistrande stjärnklara intensiva artiska vinternatthimlen." (Ur Jan-Erik Lundströms bok Broderade Berättelser om Britta Marakatt-Labbas konst.)

Kontaktperson: hans.isaksson@konstfack.se, 073-655 38 48

Konstfack, LM Ericssons väg 14, t-banestation Telefonplan