Översatt fotografi och experimentell separatism i Dominika Kasperskas och Saga Boks kandidatutställningar

Dominika Kasperska
Begripliggjord Abstraktion
Försvårad Abstraktion

Dominikas praktik är ett undersökande av hur foto kan översättas till måleri och hur digitala tekniker kan hjälpa till att lösa måleriska problem. Hon försöker förstå balansen mellan måleri som metod och måleri som narrativ.

Genom att repetera en bild i mönster och formationer, neutraliseras den. Istället för att fokusera på motivet, kan måleriet ta över. Dess former undersöks om och om igen. Trots att bilden blir abstrakt, känns den mer greppbar än någonsin.

Saga Bok
Boundaries (and rebounds)

”Men Saga, det är ju som att allt du gör i din konst är för att få ligga!” utbrast hon (precis som många innan henne gjort).
”Jag vet.” svarade jag lugnt, självsäkert.
Saga arbetar med experimentell separatism med en tydlig tilltänkt betraktare i fokus. Genom desperata uppmaningar blir du ledd genom verkliga hinder och (eventuellt inbjuden) in i rum av (lesbiska) referenser, vars existens du kanske fram tills nu har varit ovetande av.

Vernissage i HAVET, torsdag 14 november 16–20

Öppet 15–24 november, mån–fre 10–16, lör–sön 12–16