Om görandets gränser - forskning genom konsthantverk

Om görandets gränser - forskning genom konsthantverk

Konstfacks första doktorand inom konsthantverk, Frida Hållander, presenterade på måndagseftermiddagen sin forskning vid ett halvtidsseminarium. Seminariet, som lockade en stor publik, hölls på Mångkulturellt centrum i Fittja, där Hållanders arbete också finns tillgängligt i utställningen Länken fram till den 9 mars 2014.

Frida Hållander, med en kandidat- och masterexamen från Konstfacks Keramik och glas, har sin bas i hantverket. Hennes forskning tar sin utgångspunkt i det mest självklara, det vill säga "görandet" och avhandlingen görs genom konsthantverket. Hennes arbete handlar om att förstå göranden, i relation till värderingar, representation och kategorisering, men också om görandets förmåga att göra handling, göra motstånd och att ge förslag.

- Jag vill belysa hur görandet är förenat med en hand och hur denna hand förhåller sig till tidigare värderingar, kategoriseringar och historiseranden. Jag menar att handen inte äger all makt/agentskap, utan snarare behandlar mitt arbete vad handen tillskrivs och hur den förstås diskursivt. Handen är situerad till en kropp där också plats och tid får konsekvenser för hur vi tittar på den handens görande, säger Frida Hållander.

Opponenter vid seminariet var Katja Grillner, professor i Kritiska studier i arkitektur på KTH och föreståndare för den starka forskningsmiljön Architecture in Effect och Otto von Busch (PhD), professor i textil design på Konstfack och på Parsons, The New School for Design (New York).

På Mångkulturellt centrum visas också verket Technique: Plasterwork (gachbori), som är ett samarbete mellan Frida Hållander och Javad Ahmady. Verket ingår i en serie mikro-hantverksundersökningar där Hållander genom konsthantverket undersöker olika utövares hantverkspraktiker för att diskutera görandets politik.

Läs mer om Frida Hållander på www.fridahallander.se.