Om tillhörighet, utanförskap, natur, flock och makt i Jesper Thours masterutställning

Nyhet -

Välkommen på vernissage torsdag 10 december kl 15–21 på Galleri Konstfack I, Tellusgången 16, Telefonplan

Jag tänker på dom gångerna jag inte förstått mitt sammanhang och dom gånger jag skämts för det jag gjort, dom gånger som gjort att jag kanske inte får var med längre, när det blivit så fel att min grund har skakats om.

Tankar kring grupptillhörighet och utanförskap, hur viktigt det är för oss och hur dom tankarna påverkar alla våra beslut.

Naturen, som alltid finns där som någonting annat, där allt annat bor, där vi människor inte hör till men kanske är en större del av än vi tror, och småstaden, där grupptillhörigheten alltid har spelat en stor roll, att passa in i ett sammanhang för att inte hamna utanför.

Att passa in i flocken.

I mitt berättande visar jag på människans, naturens och djurens försök till att jobba med varandra som grupp men samtidigt kämpa mot varandra för att inte falla ur den position dom hamnat i. Människan som en slags kämpande ledare med makten i handen och djurens försök till att inte tvingas lämna gruppen.

Ett försök till att leva i symbios.

Utställningen pågår till och med 18 december, öppet dagligen mellan 11 och 16. Utställningen kommer senare att kunna upplevas på KonstfackEXHIB.