Tim Drougge och Ailin Mirlashari om verklighetsflykt och alternativt tänkande i terminens första kandidatutställningar

Nyhet -

Välkommen till två kandidatutställningar med vernissage fredagarna 23 respektive 30 september.

Tim Drougge inleder i Vita havet med sin utställning jag klarade inte av världen så jag gömde mig här den 23-30 september.
"I utställningen har jag med hjälp av måleri och video tagit mig an ämnet verklighetsflykt; att hitta olika platser att gömma sig på när livet blir för tufft. Här skapar varje bild en egen stämning, lite som olika låtar på ett album där ett verk är mer kaosartat och ett annat mer lugnt och metodisk. På det sättet kommer verken aldrig för långt ifrån varandra, deras olikheter blir istället det som skapar helhet", berättar Tim Drougge.
Öppettider: vernissage den 23 september kl 16–22, därefter dagligen mellan 9 och 16
Kontakt: tim.drougge@student.konstfack.seinstagram.com/tim.drougge/

Ailin Mirlashari tar vid med sin utställning Imagined Possibilities i Galleri Konstfack den 30 september t o m 7 oktober.
Alternativt tänkande för en alternativ samtid
Ailin Mirlashari undersöker Husbys konstnärslegend Shakir Attiyahs liv. I ett videoverk, baserat på fakta och fiktion, berättar hon om en mikrohistoria som osynliggjorts, och hamnat mellan raderna av vår samtid och utanför institutionernas slutna dörrar. Kan berättelser som vi inte visste att vi inte visste om hjälpa oss att förstå och ifrågasätta vår dåtid, nutid och framtid?
Öppettider: vernissage den 30 september kl 17–20 och i oktober: den 1: kl 13–17, 2: kl 13–16, 3 stängt, 4: 15–19, 5: 12–19, 6: 12–18 och den 7 kl 14–20
Kontakt: ailin.mirlashari@student.konstfack.se, instagram.com/ailinmirlashari/

Vita havet på Konstfack, LM Ericssons väg 14