Upphovsmannaskap på trovärdigt sätt

Konstfacks rektor Maria Lantz reagerar på att Hemtex vägrar låta designern bakom deras plagiatanklagade mönster svara på kritik.

I SVT:s Kulturnyheterna den 2 oktober 2013 berättades om striden mellan designern Kristin Erséus och heminredningskedjan Hemtex.

Designern Kristin Erséus hävdar att Hemtex har plagierat ett av hennes tygmönster när de har tagit fram ett mönster på en kopp. Hemtex å sin sida hävdar att de har dokumentation som visar hur koppmönstret tagits fram. De vill dock inte visa upp något idag, utan sägs ingå ett större designarbete som ska lanseras i framtiden.

– Hemtex designer som gjort deras mönster framstår som anonym. På Konstfack försöker vi lära våra studenter att alltid ta ett ansvar för det man gör. Det handlar om trovärdighet, det vill säga hur man talar om upphovsmannaskap, säger Konstfacks rektor Maria Lantz.

Läs hela artikeln här: www.svt.se/kultur/konstfacks-rektor

Jämför själv:
Hemtex kopp: hemtex.se/article/mugg_139843
Kristin Erséus tyg: kristinerseus.com/fabrics.html (en bit ner på sidan)