Emma Stenström gästprofessor på Konstfack

Emma Stenström gästprofessor på Konstfack

Emma Stenström har utsetts till gästprofessor i entreprenör- och ledarskap på Konstfack. Hon är sedan tidigare ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, där hon forskar och undervisar på fältet konst, kultur och företagande. Emma Stenström kommer att dela sin nuvarande tjänst på Handelshögskolan med det nya uppdraget som gästprofessor, en tjänst som omfattar 20 %. Professuren tillträds 1 mars, och finansieras genom medel från SSES, Stockholm School of Entrepreneurship. Emma Stenströms huvudsakliga uppgifter blir att utveckla utbildningen inom området entreprenör- och ledarskap på både kandidat- och masternivå samt att utveckla områdets forskningsanknytning. Emma Stenström säger: – Att vara både på Konstfack och Handels ligger förstås i tiden. Den kulturella sektorn växer och den kompetens som Konstfackstudenterna besitter får allt större betydelse i samhällsekonomin. Eftersom de flesta Konstfackstudenter kommer att driva egna och/eller arbeta för företag efter examen, skadar det knappast med lite grundläggande kunskaper om företagande. Min förhoppning är framför allt att kunna väcka intresse för entreprenör- och ledarskapsfrågor, och gärna att på sikt, bidra till ett ökat kunskapsutbyte mellan Konstfack och Handels. Emma Stenström disputerade år 2000 på avhandlingen ”Konstiga företag”, om just kopplingen mellan kultur och företagande. Hon har sedan dess bedrivit forskning om konsthantverk, design, nycirkus, kulturpolitik, samarbeten mellan kultur och näringsliv, konstnärlig kompetens på arbetsplatser samt kulturellt entreprenörskap. På Handelshögskolan undervisar Emma Stenström i ”Konst, kultur och företagande” samt ”Ledarskap”. År 2005 blev hon av studenterna på skolan vald till ”Årets lärare”. Hon har suttit i styrelsen för bland annat Statens Kulturråd samt varit programledare för Sveriges Televisions konstprogram Arty. Dessutom medverkar hon sedan många år som regelbunden krönikör i Dagens Industri. SSES is a joint initiative by Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Stockholm School of Economics (SSE), Karolinska Institutet (KI) and Konstfack. By uniting the region’s top academic institutions in medicine, technology, economics and design, SSES offers students an education and training programme that gives them a head-start on life after university. Read more: www.sses.se Frågor: Kontakta professor Emma Stenström, mobil 070-316 41 61, e-post emma.stenstrom@konstfack.se eller Konstfacks pressansvariga Mabel Selin, tel 08-450 41 14, mobil 070-850 15 40, e-post mabel.selin@konstfack.se