Konstfack bidrar till ökad integration och bättre boendemiljö

Konstfack bidrar till ökad integration och bättre boendemiljö

Studenter från Konstfack ska tillsammans med boende i Södertälje-området Fornhöjden utveckla förslag som bidrar till integration, motverkar utanförskap och ger en bättre boendemiljö. 24 blivande inredningsarkitekter och industridesigner bosätter sig på platsen för att tillsammans med lokala aktörer och medborgare kartlägga behov och beteenden som utgör grunden för inkluderande mötesplatser.

I samband med Telge Bostäders modernisering av bostäder och fastigheter i Fornhöjden inleder nu företaget ett samverkansprojekt med Konstfack, Stiftelsen IOU Design och Samhällsbyggnadskontoret i Södertälje. Ambitionen är att skapa inkluderande mötesplatser som bidrar till integration, motverkar utanförskap och ger förutsättningar för områdets invånare att aktivt bidra till att forma en bättre boendemiljö.

– Det här ett fantastiskt projekt som ger studenterna erfarenhet och kunskap om hur design och arkitektur kan påverka människors vardagsliv. I Fornhöjden får de gå igenom viktiga delar av designprocessen, från att tillsammans med de boende ta fram idéer och skapa prototyper, till att gestalta de föreslagna mötesplatserna i fysisk form, säger Jonas Ahnmé och Sergio Montero Bravo, lektorer i industridesign respektive inredningsarkitektur och ansvariga för projektet på Konstfack.

Projektet pågår under hela hösten och kommer att generera förslag på olika typer av mötesplatser för offentlig miljö, tänkta att realiseras i Fornhöjden under 2016. Några av prototyperna inklusive studier, metoder och process kommer dessutom att visas på Stockholm Furniture & Light Fair 9–13 februari.

Klicka här för ett inslag om projektet i SvT.

Mer information har:
Jonas Ahnmé, lektor Industridesign, Konstfack 0709-703 514
Sergio Montero Bravo, lektor Inredningsarkitektur, Konstfack 073-828 05 35

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare och bildlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se