Konstfack bjuder kidsen på kulturkollo

Tio Stockholmsskolor har av Stockholms Utbildningsförvaltning valts ut för att delta i projektet Konstfack for Kids. Syftet är att sätta fokus på ungas kreativa skapande, visuell kommunikation och digitala media. Från varje skola får sju grundskoleelever i årskurs 7-8 chansen att under en sommarlovsvecka fördjupa sig i bild och media på Konstfack under handledning av Konstfacks egna studenter.

Totalt kommer 70 grundskoleelever till Konstfack under veckorna 32-33 där de kan välja mellan kurserna:

Animerad film
Digitalt berättande
Pimp my computer
Reklamfilm
Robotic

Kulturkolloveckan på Konstfack avslutas med vernissage då familj och vänner bjuds in. Det samlade resultatet ställs därefter ut på Stora Torget i Gallerian Hamngatan, Stockholm. Där anordnas i oktober två workshops: en i digitalt berättande och en i animerad film. Ett större antal skolklasser får då tillfälle att delta.

Anette Göthlund, professor på institutionen för Bildpedagogik, ser positivt på projektet:

- Konstfack for Kids ger oss möjlighet att få kontakt med unga från hela Stockholmsområdet och inspirera dem till kreativt och skapande arbete. Barnen har olika social och kulturell bakgrund. Vi strävar ju efter att bredda rekryteringen till Konstfack och kommer att introducera tanken att man kan jobba som designer, konstnär eller bildlärare.

Konstfack for Kids är ett samarbete mellan Konstfack, design united, Gallerian, Stiftelsen Framtidens Kultur och Stockholms Stad Utbildningsförvaltningen.

För mer info om projektet se www.konstfackforkids.se

Frågor Konstfack: Kontakta professor Anette Göthlund mobil 070-480 63 46, e-post anette.gothlund@konstfack.se

Pressansvarig Konstfack for Kids: Emma Shanley, mobil 0762-205 01 50, e-post emma@konstfackforkids.se

Projektansvarig Konstfack for Kids: Christine Hedström, mobil 070-727 02 84, e-post mailbox@designunited.se