Konstfack på Expo 2010 i Shanghai

Pressmeddelande från Konstfack 11 juni, 2007 Konstfack på Expo 2010 i Shanghai Konstfack arrangerar Stockholms torg vid världsutställningen i Shanghai 2010. Nu visas de första planerna på utställningskonceptet för inbjuden press/VIP i Shanghai. Betydande representanter för handels- och kulturutbytet mellan Kina och Sverige finns på plats i Kina. Konstfacks samarbete med två av Kinas främsta design- och konsthögskolor har lett till ett prestigefyllt erbjudande: Konstfack arrangerar Stockholms torg vid världsutställningen i Shanghai, Expo 2010. Torget ska sträcka sig längs en 5 kilometer lång gågata på utställningen som pågår i sex månader och beräknas dra ca 70 miljoner besökare. Temat för utställningen är Bättre stad, bättre liv. Det kretsar kring hållbar utveckling av städer, med fokus på människa och natur i harmoni. Studenter och lärare från Konstfack har rest till Shanghai för att tillsammans med Tongji Universitet ta fram ett koncept för Stockholms torg. Press/VIP-visning av utställningskonceptet sker på Tongji Universitet idag den 11 juni, svensk tid kl. 11 vid College of Architecture and Urban Planning (CAUP). Värdar för visningen är Sveriges generalkonsul Lars Andreasson, och Prof. Siegfried Wu, rektor på CAUP och chefsplanerare för världsutställningen 2010. Ansvariga från Konstfack är projektledare Sonping Lee, professor Gunilla Bandolin, arkitekt/Servo Ulrika Karlsson samt arkitekt Marcelyn Gow, UCLA. På visningen deltar även flera betydelsefulla personer för handels- och kulturutbytet mellan Kina och Sverige. Från svenska myndigheter deltar: • Svenska institutet • Sveriges ambassad Peking • Sveriges ambassad Tokyo • Sveriges generalkonsulat Shanghai • Utrikesdepartementet, avd för Sverigefrämjande • VisitSweden Shanghai Från Kina deltar: • Byrån för koordinering av Expo 2010 • Expoorganisatör • Shanghai Academy of Environmental Sciences • Shanghai Environment Project Office • Shanghai Science & Technology Museum • Tongji Universitet • World Bank China Frågor: Kontakta lektor Songping Lee på Internationella enheten, tel. + 8613512184461 songping.lee@konstfack.se eller pressansvarig Anna Furumark, tel. 08-450 15 40, e-post anna.furumark@konstfack.se. Besök: LM Ericssons väg 14, T-bana Telefonplan. Tel. vx 08-450 41 00. www.konstfack.se Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola med utbildningar på kandidat- och masternivå. Skolan som grundades 1844 har idag ca 900 studenter och 200 anställda.

Relaterat innehåll