Konstfack på Stockholm Furniture Fair. Resa från minne till skog och oväntade textila möten.

Missa inte morgondagens kometer på designhimlen! Konstfack representeras av studenter från utbildningar inom textil, inredningsarkitektur och möbeldesign på Stockholm Furniture Fair.

Att göra en resa från minne till skog och från skog till form, har varit utgångspunkten för 14 förstaårsstudenter från mastergruppen InSpace (Inredningsarkitektur & Möbeldesign). Arbetet startade med en uppgift där studenterna presenterade rum som påverkat dem känslomässigt. Därefter formgav de personliga rum utan anknytning till en faktisk plats, sprungna ur förhoppningar och farhågor.

Sedan reste gruppen tillsammans med sin professor till Fiskars i Finland. Möten med skickliga hantverkare och den finska skogen bidrog till okonventionella lösningar. Nu visas resultatet av resan från minnet till skogen på mässan.

Vesa Honkonen, professor i möbeldesign på Konstfack sedan oktober 2009, har varit studenternas handledare. Han säger:
- Även om processen i sin helhet är viktigast spelar objekten huvudrollen på årets mässa. Besökare som vill ta sig tid att spåra möjliga vägar till den underliggande processen kommer att finna intressanta samband. Objekten kan också upplevas direkt - som intressant design.

Följande studenter från InSpace medverkar:

• Ulrika Blom Price Label Chair
  • Elin T Carlsten Dandyn
  • Andreas Farkas Bull
  • Ernesto García Oserí shelve
  • Marcel Granfelt Saavedra Morgonstund
  • Evelina Johansson Retracting Lamp
  • Seung Jun Bojagi system
  • Keisuke Kawa Life
  • Johanna Landin Braid Lamp
  • Sophia Lithell Shaker
  • Karolina Nyström In between
  • Peter Svensson Ends meet
  • Mana Trio Bundel
  • Jonas Wallinder Sychar

Sex sistaårsstudenter från mastergruppen Textil i det utvidgade fältet, ställer ut under devisen Feel me, Fill me, Feed me. Textilier börjar leva sitt eget liv när de fylls med objekt som omger oss till vardags. Olika kombinationer skapar unika känslor både visuellt och taktilt. I montern presenteras såväl stoppade stolar som ett stoppat bord. Feel me, Fill me, Feed me är ett gemensamt projekt av:

• Eva Jakovits
  • Martha Johansson
  • Simon Key Bertman
  • Akane Moriama
  • Hiroko Tsuchimoto
  • Yuko Wakanabe
  • Johan Hemgren (grafisk designer)

Stockholm Furniture Fair, 9-13 februari 2010.
Stockholmsmässan i Älvsjö. Greenhouse. Monternr: V04:38
För mer info och pressbilder se www.konstfack.se/mobelmassa2010 (lanseras 9/2 2010)

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.