Foto: Åke E:son Lindman

Konstfack sätter interiörer på dagordningen under Arkitekturbiennalen i Venedig

Konstfack medverkar i den nordiska paviljongens öppningsprogram med ambitionen att belysa vikten av interiörer under Arkitekturbiennalen i Venedig, världens viktigaste arena för samtida arkitektur. INTERIORS MATTER! är ett rundabordsevenemang som organiseras av Rochus Hinkel och Ulrika Karlsson från Konstfack i Stockholm i samarbete med utställningen i den nordiska paviljongen, In TherapyNordic Countries Face to Face.

Vikten av interiörer ökar parallellt med att definitionen av dem expanderar och undersöks i projekt, experiment och teorier. Diskussionen handlar om vad som definierar en interiör, vad interiörens förhållande till arkitekturen är, hur föreställningarna om interiörer har utvecklats i nya studier samt deras förhållande till landskapet och den moderna staden.

INTERIORS MATTER! bygger på en serie symposier som nyligen hölls på Konstfack där många idéer om interiörer undersöktes; allt från hur de förkroppsliga, deras förhållande till städer, deras politik, ekologier, ekonomier, historier, föreställningar och atmosfär. Kort sagt förespråkar INTERIORS MATTER! interiörernas relevans och sprider idén om deras roll i det moderna samhället.

Deltagare i rundabordssamtalen är: Florencia Pita & Jackie Hah Bloom (Pita and Bloom, Los Angeles), Michael Meredith & Hillery Sample (MOS Architects, New York),Daniel Johansson (Byggfenomen, Stockholm), Bolle Tham och Martin Videgård (Tham & Videgård Arkitekter, Stockholm).

Organisatörer och moderatorer:
Rochus Hinkel, Lektor i Inredningsarkitektur & Möbeldesign, Konstfack, Stockholm; huvudansvarig för Urban Interior och redaktör för Art Architecture Design Research (AADR).

Ulrika Karlsson, Professor i Inredningsarkitektur & Möbeldesign på Konstfack, Professor i Arkitektur på KTH i Stockholm och partner i Servo.

Plats: Venedigs arkitekturbiennal i Giardini, Nordiska paviljongen.
Datum och tid: Fredag 27 maj, klockan 14.00.

Arkitekturbiennalen i Venedig är världens viktigaste arena för samtida arkitektur där inspirerande idéer och tankar från närmare 60 deltagande länder presenteras. Utställningen i den nordiska paviljongen koordineras i år av ArkDes och kurator för utställningen är David Basulto, grundare av ArchDaily. För utställningsscenografin står Marge Arkitekter.

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se