Konstfack stärker kärnområden genom nya professorer

Konstfack stärker kärnområden genom nya professorer

De tidigare lektorerna Ulla Lind och Rochus Hinkel har utsetts till professorer i bildpedagogik respektive inredningsarkitektur & möbeldesign med syfte att stärka två av Konstfacks kärnområden.

Ulla Lind har en lång, gedigen erfarenhet inom bildpedagogik och forskning, både var för sig och de två ämnena tillsammans. Efter att ha arbetat som bildpedagog och senare med forskningsinformativa utställningar på Bildmuseet i Umeå och Riksutställningar började hon som springvikarie på Stockholms skolor. I slutet av 1980-talet fick hon ett vikariat på Konstfacks institution för bildpedagogik, idag kallad Institutionen för bild- och slöjdpedagogik.

2006 permanentades hennes tjänst till ett lektorat och Ulla Lind utvecklade bland annat påbyggnadskurser för fortbildning av bildlärare, kurser där även fritidspedagoger, slöjd- och förskolelärare kunde ingå. 2010 disputerade hon på avhandlingen The Order of Seeing. Visual languages and aesthetic learning processes as forms of culture and knowledge. Under doktorandåren ingick en rad utvärderingsuppdrag för bland annat Skolverket, kommuner och Kulturrådet.

Bildpedagogikens område ser hon som ett av de mest gränsöverskridande mellan filosofi, konst, samhälle och skapande.

– Min mission är att förse pedagogikstudenterna med metoder och praktiker som ger dem lust att gå vidare och börja forska. Att beforska visuell och materiell kultur utifrån ett bildpedagogiskt perspektiv känns oerhört viktigt både för fältets och pedagogernas utveckling. För mig har det också varit vitalt att bidra med mer internationella perspektiv vilket har skett genom bland annat NoVA –Master's degree programme in Nordic Visual Studies and Art Education, berättar professor Ulla Lind vars hjärta fortsätter klappa för barn, unga och bild.

I sin roll som professor på Konstfacks program Inredningsarkitektur & Möbeldesign vill Rochus Hinkel uppmuntra studenterna att både ifrågasätta och utveckla sin yrkesroll i takt med sam- och framtidens snabbt föränderliga förutsättningar.

– Jag ser inredningsarkitektur och möbeldesign som ett fält som ständigt återuppfinner sig självt. Jag uppmanar mina studenter att ifrågasätta och expandera sina yrkesroller och jag vill att inredningsarkitekter kommer med lösningar på viktiga samhällsbehov och vardagsproblem istället för att enbart fokusera på exklusiva miljöer för handel och varumärkesbyggande. Inom möbeldesignen måste vi fråga oss hur vi kan utveckla synen på produkter bortom användbarhet och estetik, och istället tala om objekt med en social agenda. Detta kan vi till exempel göra genom en formgivning som tillåter oss att mötas eller arbeta tillsammans med varandra på nya sätt, menar professor Hinkel.

Rochus Hinkel har en Bachelor of Arts i inredningsarkitektur, en Master of Art i arkitektur och har varit verksam vid arkitektkontor i London, Amsterdam och Stuttgart samt i det egna företaget Hinkel&Schmitt Architekten (1995-2005). Sedan 1996 har Hinkel undervisat i bland annat Melbourne och Berlin och sedan 2014 även på Konstfack. 2015 disputerade han på avhandlingen Expanding Architectural Agency in Public Space through Atmospheres, Actions and Activism vid University of Melbourne. Han delar ofta med sig av sin praktik och forskning på internationella konferenser och leder tvärdisciplinära rundabordssamtal. Rochus Hinkel är även redaktör för AADR – Art Architecture Design Research, ett projekt som fokuserar på länken mellan kritiskt tänkande och skapande praktik.

För mer information: ulla.lind@konstfack.serochus.hinkel@konstfack.se

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se