Konstfack stimulerar och breddar nya generationers konstnärliga berättande

Konstfack stimulerar och breddar nya generationers konstnärliga berättande

Som ett sätt att bredda rekryteringen till konstnärliga högskolestudier har studenter från Konstfack arrangerat workshops för barn och ungdomar i Bredäng. I dessa har provats på hur man jobbar som industridesigner, bildberättare och produktdesigner. Hur man tänker kring återvinning, bilder och framtiden. Resultatet, de gestaltade idéerna, kommer att visas på Konstfack under våren 2017.

Utöver detta pågår till och med 29 november en utställning om hur en ny generation av bildberättare tänker och skapar bild. På PUNKT127, ett profilerat barn- och ungdomsbibliotek i Bredäng, visas arbeten av studenter på Konstfacks program för Grafisk formgiving och illustration samt Visuell kommunikation.

– Vi är väl medvetna om att det finns både samhälleliga, ekonomiska och strukturella problem som gör det svårt att ta sig till konstnärliga högskolestudier som ges på skolor som Konstfack. Men vi har kommit fram till att ett första steg är att informera om att Konstfack finns, vad man kan studera där och vilka jobb de studierna kan leda till, säger projektledaren Josefine Engström, lektor i illustration på Konstfack där hon även deltar i arbetet för breddad rekrytering.

Både workshops och utställning går efter jul vidare till kulturhuset Nova i Södertälje.

För mer information, kontakta josefine.engstrom@konstfack.se

Konstfack c/o PUNKT127, biblioteket i Bredäng, tunnelbanestation Bredäng

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se