Konstfack tar sitt samhällsansvar – ansöker om nya utbildningsplatser för inredningsarkitekter

Enligt en nyligen genomförd undersökning av Teknik&Designföretagen behöver åtta av tio teknik- och designföretag nyanställa. Bland annat handlar det om arkitektkontor som är i skriande behov av inredningsarkitekter. Den stora efterfrågan på dessa har fått negativa effekter som hög personalomsättning och ökade lönekostnader. Bland annat behövs fler utbildningsplatser för att lösa problemet.

Sedan 2012 har Konstfack fört en dialog med Sveriges Arkitekter om det ackumulerade underskottet av inredningsarkitekter som idag motiverar minst en dubblering av antalet studieplatser. Dessa har skolan nu ansökt om hos Utbildningsdepartementet. En hemställan har gjorts om utökade medel för utbyggnad av utbildning och forskning på konstnärlig grund inom inredningsarkitektur.

– Från Konstfacks sida handlar det om att ta vårt samhällsansvar och utbilda den nödvändiga yrkesgrupp som bidrar till omsorgen om medborgaren för ett långsiktigt hållbart samhälle. Inredningsarkitekter är en oerhört viktig yrkesgrupp med tanke på vad de bidrar med genom den kunskap om människan och hennes spatiala, ergonomiska och estetiska behov de besitter. En kunskap som bidrar till välbefinnande, hälsa, produktivitet, demokrati, trygghet, lek, samvaro, hållbarhet och skönhet, säger Konstfacks rektor Maria Lantz.

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, inredningsarkitekter, konsthantverkare, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se