Konstfacks studenter spänner bågen på årets Vårutställning

Konstfacks studenter spänner bågen på årets Vårutställning

På Konstfacks Vårutställning 2010 presenteras 164 nyutexaminerade studenter. Årets examensarbeten spänner bågen maximalt och utställningen ger tillfälle att upptäcka morgondagens stjärnskott inom konst, design, konsthantverk och bildpedagogik.

I år ställer 164 studenter ut på Konstfack. 73 kandidatstudenter från sju kandidatprogram och 79 masterstudenter från Konstfacks masterprogram examineras. Dessutom tar 12 studenter från institutionen för Bildpedagogik sin examen i vår. En nyhet är att master- och kandidatstudenter ställer ut tillsammans i Konstfacks lokaler.

Många studenter tänjer på den egna disciplinens gränser. En alternativ guidetur anordnar en guidad busstur med en reseguide i form av en kortlek. Ett annat projekt låter sitt glasobjekt bli till en del av en performance som testar invanda föreställningar.

Flera projekt visar på ett nyfiket undersökande av rum, i gränslandet mellan det privata och offentliga eller mellan det fiktiva och verkliga. En installation låter besökaren ladda upp sin egen verklighet. Genom att projicera sig själv på en valfri bild skapas ett vykort av en fiktiv värld. Installationen väcker frågor, vad händer när en plats inte är fysisk och när fotografier inte längre övertygar?

Hållbar utveckling är ett tema som står fortsatt i fokus: en teknisk lösning för återanvändning av mobiltelefoner och nya former för ett gemensamt bilanvändande är några exempel. En annan tendens är intresset för hantverksprocesser och det egenproducerade. Årets studenter utlovar flera performance och oväntade möten.

Rektor Ivar Björkman:
- En avgångsutställning är både okänd och erkänd, den spelar i ett mellanrum jag upplever som befriande. Detta mellanrum är hos studenterna förknippat med både våndor och förväntan. Väl framme vid målet befrias de och betraktaren en stund för att sedan ge sig i kast med nästa resa. Men det är här och nu som allt sker. Och vem vill inte vara med om det? Årets examensarbeten spänner bågen maximalt och det är precis så det ska vara!

Välkommen till pressvisning torsdag 20 maj kl 10-12
Info/pressbilder:
www.konstfack2010.se
Träffa studenter och professorer, rektor Ivar Björkman och curator Mia Zeeck.
Anmäl dig till pressansvarig Mabel Selin, e-post mabel.selin@konstfack.se senast 18 maj.

Vernissage: torsdag 20 maj kl 12-20. Kl 16 invigs utställningen av rektor Ivar Björkman.
När: Vårutställningen pågår 20-30 maj 2010. Vardagar kl 12-19, helg kl 12-16.
Var: Konstfack, LM Ericssons väg 14. T-bana Telefonplan.

Årets grafiska profil är en visuell och konceptuell lek med kontraster. En dominant reklamtextning kontrasteras mot utdrag ur Konstfacks officiella styrdokument. Genom formen och materialet vill formgivarna visa på olika möten som sker inom och utanför Konstfack: kommersiell kontra konstnärlig, kreativitet kontra byråkrati, exklusiv kontra allmän. Bakom konceptet står de grafiska formgivarna Sara Kaaman och Martin Falck. De tar sin examen i grafisk formgivning på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam i år. Sara Kaaman har tidigare studerat på Konstfack.

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.