Konstfacks Vårutställning bjuder på kreativ labyrint

Konstfacks Vårutställning bjuder på kreativ labyrint

Årets Vårutställning har formen av en labyrint, fylld med kreativa uttryck. Här dyker personliga och nyskapande verk, upplevelser och idéer upp bakom varje hörn. Totalt visas 181 examensarbeten från de treåriga kandidatprogrammen, det tvååriga masterprogrammet samt lärarprogram. Rektor Ivar Björkman menar att utställningen ger en inblick i vårt gemensamma medvetande:
- Utställningen är ett resultat av den kreativitet och energi som finns på Konstfack. Studenternas arbeten visar på världar som möts eller inte möts, problemformuleringar som gestaltas för ett ögonblick och som tar oss ut eller in i något som öppnar upp för nya lösningar.

Curator Gustaf Nordenskiöld tillägger:
- Vårutställningen visar på den komplexitet och mångfald som Konstfacks utbildningar och avgångsstudenter bidrar till. På högskolan kombineras praktik och teori och i de många verkstäderna kan man testa och förverkliga idéer. Det finns en stark vilja att uttrycka sig själv och den värld vi lever i.

Många väljer att presentera sina projekt genom installationer. Flera studenter har arbetat med video; från en actionkomedimusikal om ett tjejrockband till en film om en misslyckad polarexpedition. Det poetiska och vackra får också plats, som i en film byggd på dagdrömmar. Några väljer att vara på platser utanför skolan, ett växthus, en gymnastiksal och en biograf blir rum för performance.

Ett återkommande tema är tänjandet på den egna disciplinens gränser, ytterligare några är hållbarhet, kropp och kläder. Ett antal projekt tar avstamp i samhällsbehov. Hur skulle ett förbättrat boende för dementa kunna se ut och hur kan framtidens fängelser gestaltas? Mer användarvänliga produkter presenteras, flera med kopplingar till vården, som patientbord, dna-test och blodsockermätare.

Ett lånbyte av stolar mellan organisationer illustrerar hur design kan användas i det offentliga rummet. Nu finns stolar från bland annat Smittskyddsinstitutet och Arbetarnas bildningsförbund på Konstfack. Konstfacks stolar ersätter de som lånats och finns utspridda över Stockholm. Flera arbeten går på djupet i inredningsprocessen. En student har fokuserat på boendet i ett fattigt område i Colombia. Genom att återanvända bortslängt material på ett konstruktivt sätt har boendemiljön förbättrats.

I ett projekt har samspelet mellan hantverk och teknik minimerat produktionskedjan. Genom att väva in plagg direkt i varpen konstrueras kläderna samtidigt som tyget skapas. Utställningen visar på motsägelser som kanske hänger ihop: Ett närmande till New age har inspirerat till hantverksskickliga kristallformationer i glas medan avsaknaden av det svarta hos antroposoferna väckt frågor om färgers betydelse och hur vi styr vår tillvaro.

Välkommen till pressvisning onsdag 16 maj kl 10-12

Info/pressbilder: www.konstfack2012.se
Träffa studenter, lärare, professorer, rektor Ivar Björkman och curator Gustaf Nordenskiöld.

Anmäl dig till pressansvarig Mabel Selin, e-post mabel.selin@konstfack.se senast 14 maj.
Vernissage: onsdag 16 maj kl 12-20. Kl 16 invigs utställningen av rektor, curator och student.

Vårutställningen - årets grafiska koncept
“Konstfack’s students have different backgrounds, different attitudes and different ways of expressing themselves. They are formed into different groups who try to define a consensus of what is functional, necessary or simply beautiful. Thus each group becomes a single unit with an infinite number of ideas. These ideas are created within Konstfack but can be applied anywhere beyond it. Our graphic profile is based on that thought."
Ludwig Haslberger och Andrejs Ljunggren, grafiska formgivare (båda tidigare studenter på Konstfack).

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.