Loulou Cherinet ny professor i konst på Konstfack

Loulou Cherinet ny professor i konst på Konstfack

Konstnären Loulou Cherinet börjar den 15 augusti 2015 som professor i konst på Konstfack. Förordnandet är tioårigt och hon kommer hit, till Sveriges största konstnärliga högskola, med en betydande erfarenhet av konstnärlig praktik och utställningsverksamhet runt om i världen. Sedan 1996 har hon pendlat mellan Addis Abeba i Etiopien och Stockholm, städerna där hon bor och arbetar. I dessa är hon också utbildad vid The Addis Ababa University School of Fine Art & Design och Kungliga Konsthögskolan.

Cherinet arbetar med rörlig bild i rumsliga gestaltningar och installationer som på olika sätt iscensätter dialog och berättande. Ofta använder hon sig av filmskapande i post-dokumentär tradition för att undersöka hur abstrakta begrepp och politik tränger in i våra kroppar, i tingen som omger oss och beteendemönster.

– Materialitet är ett brett begrepp med nya betydelser och intressanta tvärdisciplinära förgreningar i samtidskonsten. Jag ser fram emot att träffa studenterna och fördjupa mig i de erfarenheter som uppstår just av/ur/genom ett konstnärligt verk. Mitt arbete kommer också att fokusera på att överskrida det eurocentriska perspektiv som genomsyrar vår idag fiktivt internationaliserade konstscen, säger Loulou Cherinet.

– Jag är otroligt glad över att kunna hälsa Loulou Cherinet välkommen till Konstfack. Hon är en fantastisk konstnär som arbetar med frågor om identitet och relationer mellan människor i en narrativ form där både humor och poesi får plats. Hon har ett brett internationellt kontaktnät och har lång vana av att arbeta i olika typer av samarbetsprojekt. Detta passar Konstfack alldeles utmärkt, avslutar Konstfacks rektor Maria Lantz.

För mer information: www.cherinet.com

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare och lärare. Alla våra utbildningar vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se