Workshop participant sketching on a design proposal for a shared space in a residential area. Photo: Bo Westerlund

Maja Frögård defends her thesis about co-design, democracy and designers’ responsibilities in urban planning.

Welcome to Maja Frögård's defence of her thesis Negotiating Tensions – Designers' responsibilities in democratic entanglements, Friday 15 October at 1 pm, live in Svarta havet at Konstfack and on Zoomorganized by the Doctoral Programme in Art, Technology and Design.

Maja Frögård is a designer with an MFA in Industrial design from Konstfack. Her research materially and critically explores what designers design and aims to support designer abilities to grapple with the existential and political dimensions of today's societal challenges. "As local and particular design proposals are created in correspondence with our global entanglements, the responsibilities of designing proposals involve engaging relevant participants to practically negotiate the realities we collectively can imagine."

"The thesis Negotiating Tensions – Designers' responsibilities in democratic entanglements concerns the roles and responsibilities of designers when we design workshops with democratic ambitions. Reflecting on my experiences from making co-design workshops for citizen participation to support sustainable urban development in municipal planning processes, I inquire into designers’ societal entanglements and explore these from democratic, social, political and designerly perspectives.
Designing workshops in municipal planning processes made me curious about the diverse interpretations and practices of democracy. Seeking to make sense of my role in relation to these, I trace intertwinements between design and democracy and reflect on how industrial designers’ roles are historically entangled with market-driven relations, formed by production and consumption.
I propose three concerns to support designers, design students and design researchers in orienting their practices, arguing that it is important to reflect on the concerns of entanglements tensions, and responsibilities. These concerns focus on designers’ potential of making, on tentatively engaging with and curiously proposing things. My contribution and making of theory are thus for designers to make sense of and take responsibility for in relations shaped through our own particular practices."

Sammanfattning på svenska: "Avhandlingen handlar om att designa workshops, om designers roller och ansvar i demokratiska strävanden. Jag fokuserar på designandet och genomförandet av sju co-designworkshops för medborgardeltagande tänkta att stödja hållbar stadsutveckling i kommunala planeringsprocesser. Jag reflekterar över dessa erfarenheter och ställs inför frågor om formgivares samhälleliga intrassling och utforskar trasslet genom demokratiska, sociala, politiska och designmässiga perspektiv.
Att designa workshops i kommunala planeringsprocesser har gjort mig uppmärksam och nyfiken på olika tolkningar av hur demokrati kan praktiseras. För att förstå min roll i förhållande till dessa olika tolkningar, följer jag sammanflätningar mellan design och demokrati och reflekterar över hur industridesigners roller historiskt har formats av industrialisering och marknadsintressen, bildats i relationer kring produktion och konsumtion.
Jag föreslår tre förhållanden att bry sig om – intrasslingar, spänningar och ansvar – för att stödja designers, designstudenter och designforskare att orientera sina praktiker. Dessa angelägenheter fokuserar på designers kritiska potential att skapa förslag, att trevande samarbeta och nyfiket föreslå saker. Mitt bidrag och teorigörande syftar därför till att stödja designers att förstå dessa förhållanden samt ta ansvar för hur de formar våra egna praktiker."

Link to the thesis, please click!

Principal supervisor: Senior Professor Bo Westerlund, Konstfack
Second supervisors:
 Professor in Urban and Regional Studies Jonathan Metzger,  KTH Royal Institute of Technology and Senior Lecturer at the Visual Communication programme Moa Matthis, Konstfack
Opponent:
 Professor of design Erling Björgvinsson, HDK University of Gothenburg
Grading committee:
Research Fellow Andrea Botero Cabrera, Aalto University, Associate Professor Maria Göransdotter, Umeå Institute of Design/Umeå University and Professor Leif Dahlberg, KTH Royal Institute of Technology

Contact: Magnus Bärtås , magnus.bartas@konstfack.se , +46 704-61 96 50

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se