Pressvisning av "History is ongoing" och invigning av DesignHall

Pressvisning av "History is ongoing" och invigning av DesignHall

Varmt välkommen till pressvisning av utställningen ”History is ongoing” samt invigningen av den mobila utställningsplattformen DesignHall. ( I samarbete med Formmuseets vänner och Konstfack)

Tid: Torsdag 2 februari kl 10:20 - 11:30
Plats: Telefonplan, Svarta Huset, LM Ericssons väg 26
OSA: Senast måndag 30 januari till Assefa Kommunikation AB på mailadress: alexandra@assefa.se
Vid frågor vänligen kontakta Alexandra Lundell på 0763-16 00 08 eller alexandra@assefa.se

OM UTSTÄLLNINGARNA

DesigNu
DesigNu, som instiftades 2006, är en utmärkelse som delas ut vartannat år av Formmuseets Vänner. Syftet är att premiera formgivare inom industridesign, grafisk design, konsthantverk, mode och möbelformgivning samt att lyfta fram konsthantverk och design som skulle kunna platsa i ett framtida formmuseum. Vinnaren utses av en jury och priset går inte att söka. Både vinnaren och de nominerade visas i en utställning. Varje gång utmärkelsen delas ut utses även en ny formgivare att utforma priset. Årets pris har formgivits av Simon Klenell.

Talking Textiles
”Det finns inget material som sammanfattar samtiden lika bra som textilier. Den alltmer digitala verklighet som vi lever i har fått många designer att än en gång längta efter taktilitet och autencitet”, säger Li Edelkoort, som sammanställt utställningen Talking Textiles.

Utställningen är en del i Li Edelkoorts strävan att diskutera textilier och vikten av kreativitet och utbildning i en tid då globalt marknadstänkande hotar många mindre textilfabrikers existens. Här visas ett sextiotal olika exempel på textila, innovativa tekniker i tyger, mattor, gardiner, lampor, accessoarer och stoppade möbler, men också multimediainstallationer, filmer, animationer och digitala tekniker. Allt för att ge en bild av samtida designers strävan att tänja textilområdets gränser.

Några av formgivarna i utställningen: Patricia Urquiola, Hella Jongerius, Scholten & Baijings, Paul Smith, David Lynch, Inga Sempé, Tokujin Yoshioka, Studio Job, Maarten Baas, Bless, Nacho Carbonell, Formafantasma och BCXSY.

Sveriges första industridesigner
Ralph Lysell (1907-1987) var en pionjär inom svensk industridesign. Han utforskade sin samtids nya material, främst stål och plast, och skapade som anställd på Ericsson den första prototypen av Ericssons Ericofon (Cobran). 1945 startade Ralph Lysell Sveriges första designkontor. Här var han sedan verksam både i Sverige och internationellt ända fram till sin död. Utställningen ”Sveriges första industridesigner” är sammanställd av material från Designarkiv, som är ett samarbete mellan Centrum för Näringslivshistoria och Svensk Form.

Story Vases av Front och Siyazama Project för Editions in Craft
Story Vases berättar personliga historier om att vara kvinna i Sydafrika idag. Beauty Ndlovu, Thokozani Sibisi, Kishwepi Sitole, Tholiwe Sitole och Lobolile Ximba bor alla i avlägsna byar i KwaZulu-Natal. De är delaktiga i Siyazama Project, ett kvinnokollektiv som arbetar med traditionellt hantverk. Deras berättelser ger inblick i det dagliga livet på den sydafrikanska landsbygden, efter apartheid.

På plats under visningen och tillgängliga för intervjuer:
Adine Grate, ordförande Formmuseets Vänner (FMV)
Ivar Björkman, rektor Konstfack
Li Edelkoort, internationell trendanalytiker, producent Talking Textiles
Kerstin Wickman, prof em designhistoria, FMV medproducent Sveriges första industridesigner
Ikko Yokoyama, utställningsansvarig Konstfack, Editions in Craft, medproducent Story Vases
Peppe Bergström, FMV, medproducent DesigNu
Vinnaren av DesigNu 2012

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.