© Lusine Djanyan och Aleksej Knedljakovskij

Pussy Riot till Konstfack – om politisk aktivism genom praktik

Måndag 21 maj kl 10–12 i föreläsningssalen Svarta havet

Konstnärerna och Pussy Riot-medlemmarna Lusine Djanyan och Aleksej Knedljakovskij föreläser om bland annat politisk aktivism genom praktik och hur den ryska politiska konsten ofta använder extrema uttryck, något som anses nödvändigt under en regim där allt fler tystas och censuren gör att det blir allt svårare att nå ut.

För Lusine Djanyan och Aleksej Knedljakovskij har gränsen mellan vardag och konstnärlig verksamhet alltid varit hårfin. Båda var med och grundade Pussy Riot och Aleksej är en av den feministiska performance-gruppens få manliga medlemmar. Upplevelser och erfarenheter omvandlas till aktioner och medan Aleksej främst är aktionist har Lusine en betydligt större bredd i sitt konstnärskap med verk som ställs ut på museer och gallerier världen över. Hon har också undervisat i konst på Institutet för konst och kultur i Krasnodar tills hon fick sparken på grund av sin medverkan i Pussy Riot. Efter att ha förföljts och trakasserats av de ryska myndigheterna i åratal har de båda konstnärerna sökt politisk asyl i Sverige.

Galleri Erik Axl Sund, Folkungagatan 103 i Stockholm, öppnar utställningen med Lusine Djanyan och Aleksej Knedljakovskijs installation Den vita cirkeln fredagen den 25 maj och pågår till 30 juni.

Välkommen till Konstfack, LM Ericssons väg 14, tunnelbanestation Telefonplan.

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se