Samhällsmöbler och design för fred – Konstfack under Design Week 2018

Samhällsmöbler och design för fred – Konstfack under Design Week 2018

Välkommen till Konstfack på Stockholm Furniture Fair och på Telefonplan, 5–11 februari

Samhällsutvecklande möbler, finns de? Som snart utexaminerade inredningsarkitekter och möbeldesigners tänker vi ofta på våra möjliga roller, både på arbetsmarknaden och i samhället i stort. Hur mycket kan vi påverka och förbättra våra medmänniskors vardag? I ett samarbete med Stockholms Stad ritade vi möbler för framtidens både lärandemiljöer och fritidsgårdar, några av livets kanske viktigaste, mest danande miljöer. Bland de faktorer som påverkar allt från upplevelse till inlärning är naturligtvis möbler och miljö bland de mest betydelsefulla och under arbetets gång blev det allt tydligare vilka stora möjligheter vi har att påverka samhället i en positiv riktning. Och vi beslöt oss för att kalla våra resultat för just samhällsutvecklande. Håller du med, undrar studenter från årskurs 3 på programmet Inredningsarkitektur & Möbeldesign som ställer ut 6–10 februari på Stockholm Furniture Fair i Älvsjö, monter C19:45.

Design for Peace är en utställning med humanitär design från nordiska, grekiska och andra internationella innovatörer som arbetar med att hjälpa flyktingar i läger runt om i världen. Den äger rum på Konstfack under Stockholm Design Week och är producerad av Latra, en humanitär innovationsbyrå baserad i flyktinglägret Kara Tepe på den grekiska ön Lesbos. Design for Peace har fått stöd av Nordiska ministerrådet, äger rum i Vita havet på Konstfack mellan den 5 och 11 februari, öppet 8.30–16.30.

Konstfack, LM Ericssons väg 14, tunnelbanestation Telefonplan

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se