Sisters! Making Films, Doing Politics – konstnären Petra Bauer, PhD-student på Konstfack, disputerar

Hur kan film vara en politisk handling? För att överbrygga klyftan mellan estetik och politik reflekterar konstnären och filmskaparen Petra Bauer över sin egen erfarenhet av att göra politisk film och undersöker – via Hannah Arendts idéer om den politiska arenans grundvillkor – de estetiska mekanismer som samtida strategier inom kollektivt och feministiskt filmskapande utgår ifrån.

I det konstnärliga forskningsarbetet Sisters! Making Films, Doing Politics har Petra Bauer använt sig av ett omfattande historiskt arkiv över radikalt filmskapande och teori med särskilt fokus på 1970-talets brittiska filmkollektiv samt filmer gjorda av palestinska och israeliska filmskapare. I centrum för undersökningen ligger Sisters!, ett filmprojekt som hon utfört i samarbete med den Londonbaserade feministiska organisationen Southall Black Sisters.

I samband med disputationen, som äger rum den 16 september, visas två filmprogram kurerade av Petra Bauer. Dessa ingår i Historiska museets projekt History Unfolds.

Söndagen den 11 september på Historiska museet:
11.30 Factory Complex (Im Heung-Soon, 2015, 100 min)
13.30 Sisters! (Petra Bauer with Southall Black Sisters, 2011, 72 min)
14.45 Rehearsals (Rehearsals, 2015, 15 min)
15.20 Ricerche: three (Sharon Hayes, 2013, 40 min)

Fredagen den 16 september på Historiska museet:
10.15 Sisters! (Petra Bauer with Southall Black Sisters, 2011, 72 min)
11.30 Choreography for the Giants (Marius Dybwad Brandrud och Petra Bauer, 2013, 29 min)
12.00 Mutal Matters (Petra Bauer, Mariud Dybwad Brandrud, Kim Einarsson, 2012, 90 min)

Avhandlingen Sisters! Making Film, Doing Politics finns att ladda ner här.

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare och bildlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se