Vårutställningen 2008: Det senaste inom konst och design!

Vårutställningen 2008: Det senaste inom konst och design!

Nu visas 175 examensarbeten på Konstfacks vårutställning där kandidater och magistrar från nio institutioner som med stor spännvidd täcker in olika former av skapande. En designer som fotograf, en konstnär som möbelsnickare eller en bildlärare som dokumentärfilmare är några exempel på tänjandet av kreativitetens gränser. Från en gyllene pissoar för damer till hållbar bokdesign – utställningen visar vad konstnärer och designers kan åstadkomma för vårt dagliga liv. Ett återkommande ämne är det problematiska förhållandet människa och natur. Vi erbjuds inga mirakellösningar, däremot frågeställningar som väcker betraktarens tankar. Också intresset för det offentliga rummet är påtagligt, liksom för en hälsosam och trygg existens. Recycling, nyanvändning av befintliga material, meningsskapande och minne dekonstrueras till mode, textilier och smycken, eller installationer med fysisk rumslighet. Rektor Ivar Björkman är imponerad över årets prestationer: – Det handlar om framtidsvisioner som inspirerar och problematiserar frågor om vår tid. Att gestalta den tid vi lever i idag med sikte på att göra den till något annat än den har varit innebär en utmaning, oavsett om det rör sig om ett miljövänligt måltidskoncept, ett typsnitt, något som man har intill kroppen eller en rumslig upplevelse. Mer levande än så här kan livet inte gestaltas! Till utställningen produceras en utställningskatalog. Den innehåller även essäer av de internationellt verkande curatorerna och teoretikerna Yuko Hasegawa (Japan) och Alex Coles (Storbritannien/USA) som reflekterar över det pågående fenomenet DesignArt. 95 magistrar ställer ut på Konstfack/Höglagret Välkommen till pressvisning tisdag 13 maj kl 10-12 Anmäl dig till pressansvarig mabel.selin@konstfack.se mobil 0708-50 15 40, senast 9 maj. Vernissage: Tisdag 13 maj kl 12–20. Kl 16 invigs utställningen av rektor Ivar Björkman och hemlig gäst. När: Vårutställningen Magistrar pågår 13-25 maj. Vardag kl 12-19, helg kl 12-16. Var: Konstfack/Höglagret. LM Ericssons väg 14. T-bana Telefonplan. Curator: Renée Padt 80 kandidater ställer ut på Enskilda galleriet Välkommen på vernissage onsdag 28 maj kl16-21 Ingen separat pressvisning. Välkommen till vernissage. Pressansvarig finns på plats kl 16-18. När: Vårutställningen Kandidater pågår 28 maj–1 juni. Vardag kl 12-19, helg kl 12-16. Var: Enskilda galleriet, Kronobergsgatan 37, T-bana Fridhemsplan. Info/pressbilder: www.konstfack.se/varutstallning08