Vems hand är det som gör? Konsthantverkaren Frida Hållander disputerar på Konstfack.

Konsthantverkaren Frida Hållander disputerar fredagen den 15 februari med avhandlingen Vems hand är det som gör? En systertext om konst/hantverk, klass, feminism och om viljan att ta strid.

Hållander ställer i avhandlingen frågor som: Vems hand är det som gör? Och hur kan vi genom görandefallstudier förstå konsthantverkliga praktiker som går i dialog med samhället genom görande och objekt? Hur kan vi förstå objekt som manifesterar motstånd? Är subversiva handlingar möjliga genom konsthantverk? Hur kommer sociala, feministiska och politiska rörelser att bli berättade genom objekt?

Genom en praktikbaserad forskning som rör sig mellan skilda rum och tider, undersöker Hållander frågor om makt, motstånd, konst/hantverk och objekt. I avhandlingen skapas ett viljefullhetens arkiv i kollektiva processer och med utgångspunkt från de två tematiska materialen keramik och textil.

Frida Hållander lägger fram avhandlingen på Konstfack för konstnärlig doktorsexamen i konsthantverk vid HDK – Högskolan för design och konsthantverk, Göteborgs universitet.

Tid och plats: Fredag 15 februari kl 13 i Svarta havet.

Fakultetsopponent: Teknologie doktor Katarina Bonnevier
Handledare: Filosofie doktor Moa Matthis
Bihandledare: Docent Hanna Hallgren

Avhandlingen finns att ladda ner här.

Disputationen är öppen för alla intresserade, ingen föranmälan krävs.

Välkommen till Konstfack, LM Ericssons väg 14, tunnelbanestation Telefonplan, Stockholm

Konstfack är Sveriges största självständiga högskola med inriktningen konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält, inklusive bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se