Vinnaren av DesigNu2012 utsedd: ”Solvatten” löser problem och räddar liv

Vinnaren av DesigNu2012 utsedd: ”Solvatten” löser problem och räddar liv

Under gårdagens invigning av DesignHall tilldelades Petra Wadström Formmuseets Vänners utmärkelse DesigNu2012 i kategorin Industridesign för Solvatten.

Juryns motivering löd: Solvatten renar vatten med hjälp av solens energi. Produkten kombinerar genom sin enkla och genialiska design behållare och reningsverk. Solvatten visar hur innovation och användarfokus kan lösa ett mycket högaktuellt problem och rädda liv.

“Oj, vilken ära att få detta pris! Så fint att just Solvatten blir uppmärksammat i designsammanhang, eftersom den visar en konkret lösning i kombination av form och funktion. Ett formmuseum är en naturlig och viktig plats för att locka till sig och inspirera människor idag i syfte att hitta lösningar för imorgon." säger Petra Wadström.

Petra Wadström, utbildad i biomedicin och med en bakgrund som konstnär, har under flera års tid utvecklat produkten Solvatten, som nu finns tillgänglig på många platser i världen som bl.a. Haiti, Kenya, Uganda, Tanzania, Pakistan, Timor, Ecuador och Nepal. Solvatten renar inte bara vatten, vilket naturligtvis är livsviktigt för både hygien och hälsa, utan värmer även upp vattnet, så att mycket energi sparas i form av färre fällda träd.

DesignHall - mobil utställningsplattform på Telefonplan
2 februari invigdes DesignHall - en mobil utställningsplattform - på Telefonplan i Stockholm. Samtidigt invigdes utställningen ”History is ongoing”. Dagen bjöd även på en välbesökt debatt rörande Formmuseets Vänners och Konstfacks vision om att i framtiden kunna skapa ett formmuseum i Stockholm.

Under devisen ”History is ongoing” arrangerar Formmuseets Vänner och Konstfack fyra utställningar under perioden 3 februari till 15 april:

• DesigNu - Petra Wadström och de övriga nominerade i DesigNu 2012 presenteras i en utställning.
  • Talking Textiles - av Li Edelkoort. Talking Textiles visades för första gången på möbelmässan i Milano 2011. Utställningen har nu anpassats för den svenska publiken. Tillsammans med uppmärksammade internationella designers deltar utexaminerade studenter från Konstfack.
  • Story Vases - av designgruppen Front i samarbete med Siyazama Project, ett kvinnokollektiv i Sydafrika som arbetar med traditionellt pärlhantverk. Story Vases är producerad av Editions in Craft
  •  Sveriges första industridesigner – utställning med historiskt perspektiv om pionjären Ralph Lysell.

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.