Bergväggen i Gerlesborg, Scenstudion. Foto: Tove Starfelt

Nystartade Konstfrämjandet Fyrbodal bjuder in till vernissage

Våren 2022 startades ett nytt konstfrämjande distrikt i Västra Götaland – Konstfrämjandet Fyrbodal. Den 26 juni bjuder distriktet in till vernissage för Bergväggen, en del av pilotprojektet Flux Studios som presenterar åtta platsspecifika verk längs med en bergvägg vid Gerlesborgsskolan.

Konstfrämjandet Fyrbodal startades med ambitionen att etablera en ny plattform för konstnärligt skapande och samverkan i Västra Götaland. Med säte i Bärfendal, Munkedals kommun, består distriktet i dagsläget av textilkonstnär och projektledare Helena Pernow; designer, konsthantverkare och konstnär Theo Rosengren; samt Anders Lindgren som är konstnär och verksamhetsledare på Mötesplats Steneby. Konstfrämjandet Fyrbodal vill arbeta för att skapa projekt och samarbeten i hela Fyrbodalsregionen, från Vänern till Västerhavet.

Vi ser mycket fram emot att starta igång med projektet Flux Studios, genom en grupputställning i sommar och ett seminarium till hösten i Gerlesborg. Vår ambition är att genom att initiera och genomföra projekt etablera en grund för Konstfrämjandet Fyrbodals verksamhet framöver.
– Konstfrämjandet Fyrbodals styrelse

Flux Studios är ett tvärkonstnärligt pilotprojekt i vilket åtta konstnärer undersökt mötet mellan konst, konsthantverk och scenkonst. Genom övningar, workshops och samtal har gruppen övat sig i lyhördhet med målet att skapa bättre förutsättningar till lyssnande – till andra kroppar, material och platsen. Åtta platsspecifika verk presenteras under vernissagen den 26 juni längst med en bergvägg intill Gerlesborgsskolan, som ett resultat av vårens undersökningar.

Vi är jätteglada att Konstfrämjandet Fyrbodal nu startar sin verksamhet i Västra Götaland och att detta görs med ett så intressant tvärdisciplinärt projekt som Flux Studios. Området har ett rikt konstliv och vi ser fram emot att stötta och ta del av distriktets arbete framöver.
– Åsa Mårtensson, verksamhetsutvecklare Syd, Folkrörelsernas Konstfrämjande

Flux Studios Vernissage
26 juni kl. 15–19.
Scenstudion Gerlesborg
Övre Hogslättsvägen 16
450 70 Hamburgsund.

Helena Pernow, Konstfrämjandet Fyrbodal
helena.pernow@konstframjandet.se

För mer information om Konstfrämjandet Fyrbodal besök gärna distriktets hemsida.