Betydelsefull konstdonation till Tornedalen

Två bronsskulpturer av den välkände konstnären PG Thelander har donerats till Tornedalen. Mottagare för donationen är Gunhild Stensmyr som är initiativtagare till Konsthall Tornedalen och ägare till Arthotel Tornedalen i Vitsaniemi/Risudden.

-Det är en stor ära för mig och ett viktigt erkännande av hela konsthallsidén. När jag fick beskedet blev jag väldigt rörd av gesten. Det är svårt att sätta ord på hur glad och stolt jag är över donationen, säger Gunhild Stensmyr, som har en bakgrund som konsthallschef.

PG Thelander och hans fru, galleristen Louise Lidströmer, har följt projekt Konsthall Tornedalen och vill gärna visa sitt stöd. Donationen är parets gemensamma. Nyligen anlände de två konstverken till Risudden, och kommer att placeras vid Arthotel Tornedalens huvudbyggnad i väntan på att Konsthall Tornedalen ska stå klar. Konstverken är i form av två bronsplattor, cirka 120 x 90 cm stora, med gjutna äpplen på. Äpplet dök upp i PG Thelanders konst på 70-talet, både som strikta grafiska blad och som skulpturer i brons.

- Vid den tiden hade jag arbetat mycket med komplicerade målningar och kände ett behov av att vara minimalistisk. Ju enklare, ju färre föremål som man belamrar plattan med, desto intressantare blir det som faktiskt finns där. Ett försök till enkelhet, säger PG Thelander.

Konstverken, var och en unika, är del av en serie som heter “Försök att lägga ett äpple på ett bord”. De har ställts ut vid en mängd tillfällen och finns idag på olika platser. Två av de största bronsplattorna köptes av Moderna museet, två finns i kungafamiljens Sollidenpark på Öland, en ägs av Katrineholms kommun och ytterligare ett mindre antal finns hos privata samlare.

- Vi träffade Gunhild för en tid sedan och känner till planerna för konsthallen. Vi är imponerade av hur hon kämpar med projektet och ville gärna att konstverken skulle komma till en plats där de får ses och beundras, inte att de skulle hamna i ett kommersiellt sammanhang, säger Louise Lidströmer.

Paret brukar jämföra konsthallsprojektet i Tornedalen med det kända och högt ansedda konstmuseet Louisiana i Danmark.

- Min dröm är att kunna bidra till ett norrländskt Louisiana. Det är jättekul att konstverken fick sin plats i norra Sverige, där finns ännu ingen av skulpturerna, så på så sätt fyller de ett tomrum, säger PG Thelander.

Kort om PG Thelander är en svensk konstnär som är född 1936 och har studerat vid Konstfack och Kungliga Konsthögskolan. Han är både målare, skulptör och grafiker och växlar gärna mellan de olika teknikerna. Han har uppmärksammats internationellt och är representerad förutom på alla större museer i Sverige och flera i Norden i London, Paris, Dresden, Mexico City, New York och San Francisco.