Konsthall Tornedalen tredelad dokumentär i SVT

Internationell konsthall med stark lokal förankring. Nu har initiativtagaren Gunhild Stensmyrs vision om Konsthall Tornedalen blivit en tredelad dokumentär. Den 18 november sänds första avsnittet av ”Konsten att fånga en dröm” i SVT2.

– Konsthall Tornedalen ska vara en mötesplats för människor från hela världen. Men framför allt för tornedalingarna, säger Gunhild Stensmyr.

Gunhild Stensmyr, född och uppvuxen i Tornedalen, fick idén om en konsthall vid Torneälv på gränsen mellan Sverige och Finland 2009. Snart tio år senare är Konsthall Tornedalen på väg att gå från vision till verklighet.

– Idén om en internationell mötesplats för samtida konst och kultur i en storslaget vacker omgivning har fått enormt gensvar i breda kretsar, inte bara i Sverige utan också utomlands. Vi har blivit så vana vid att ta till oss konst i storstadsmiljöer att landsbygdens potential i de här sammanhangen glömts bort. I Konsthall Tornedalen får man chansen att ostört se internationell samtidskonst i världsklass, och samtidigt uppleva Tornedalens unika naturfenomen som midnattssolen och norrskenet, säger Gunhild Stensmyr.

Internationell och lokal mötesplats

Gunhilds Stensmyr drev mellan 2002 och 2012 Skärets Konsthall i skånska Höganäs. Den vackra platsen i hembygden med öppen vy mot Torneälv och Finland skapade visionen och fick henne att vända blicken tillbaka mot sin uppväxtort i Tornedalen. Filmarna Marianne Söderberg och Jan-Olof Granqvist har i samproduktion med SVT och Filmpool Nord följt hennes arbete med Konsthall Tornedalen sedan 2012. Dokumentären ”Konsten att fånga en dröm”, som sänds i tre delar med start den 18 november kl. 18.00, ger en inblick i det unika arbetet med projektet.

– Konsthall Tornedalen ska ha samma spjutspets som dess mer urbana förebilder runt om i världen. Med högklassig konst och kultur kan vi ge gränsbygden i Tornedalen en kreativ injektion och skapa en wow-känsla som smittar av sig. Konsthall Tornedalen ska vara en mötesplats för människor från hela världen. Men framför allt för tornedalingarna, säger Gunhild Stensmyr.

Arthotel Tornedalen redan en besöksmagnet

Konsthall Tornedalen kommer att byggas vid stranden till Torneälv, i byn Vitsaniemi i Övertorneå kommun. Efter en internationell arkitekttävling föll valet på den finska arkitektfirman OOPEAA. Byggnaden ska rymma två utställningssalar, restaurang/café, museishop, samt auditorium för interna och externa events. Verksamheten kommer att drivas av både ett aktiebolag och en stiftelse.

Projektet beräknas i sin helhet kosta 58 miljoner kronor. Över 52 miljoner kronor är redan säkrade genom både privata och offentliga finansiärer. Och redan nu finns den första etappen på plats, i form av ett boende skapat för besökare och framtida personal.

– Arthotel Tornedalen har blivit en omtalad besöksmagnet i Swedish Lapland. Det är något som jag är väldigt stolt över. Just nu är Konsthall Tornedalen det absolut primära i mitt liv, säger Gunhild Stensmyr.

• Arkitektur