Kronprinsessparet besöker Arthotel Tornedalen

• -Kronprinsessparets intresse för vårt framtidsprojekt har stort signalvärde och bidrar till vår synlighet,säger Gunhild Stensmyr, eldsjälen bakom Konsthall Tornedalen. Och säger vidare att de är mycket stolta och glada för besöket och ser framemot att få berätta allt om konsthallen.

Konsthallen blir kärnan i det kulturcentrum som Gunhild Stensmyr skapar i byn Vitsaniemi i Tornedalen. Och menar att konsthallen kommer att ha stor betydelse för Tornedalens utveckling inte bara kulturellt utan också ekonomiskt och socialt. Hennes passion och drivkraft bygger på övertygelsen om att konst och kultur bidrar till ett hållbart samhälle som ger mening, utveckling och kvalitet i människans liv.

-Konsthall Tornedalen blir något helt annat än en traditionell ”white box”, den ska vara robust och inbjudande, en verkstad för tankar och gemenskap. Konst och kultur är viktiga verktyg i ett demokratiskt samhälle, en frizon för kreativitet och yttrandefrihet, säger Gunhild Stensmyr.

Konsthall Tornedalen har alla tillstånd och planer klara och är nu i slutfasen med att resa det egna kapitalet om ca 11 miljoner.