Olof Högbergs-plaketten till Konsthall Tornedalens initiativtagare

Kulturentreprenören Gunhild Stensmyr får ta emot Norrlandsförbundets Olof Högbergs-plakett för sitt arbete vid olika konstinstitutioner och för sitt uthålliga arbete med att skapa en konsthall i Tornedalen.

Plaketten delades ut till Gunhild Stensmyr i samband med kommunfullmäktige i Övertorneå måndagen den 9 november. Prisutdelare var bland andra regionpolitiker Anders Öberg, som är sammankallande i Norrbotten för Norrlandsförbundet.

- Det är med glädje och stor respekt för Gunhilds uthålliga och envisa arbete för en konsthall i Tornedalen som Norrlandsförbundet delar ut utmärkelsen. Gunhild blir en förebild för Norrbotten och visar att det ger resultat att drivas av en idé och ha en målbild, sade Anders Öberg vid utdelningen.

“En stark förkämpe för kulturen”

Motiveringen till priset lyder: "Gunhild Stensmyr är och har varit en stark förkämpe för kulturen. Bildkonsten har stått i fokus när Stensmyr verkat vid olika institutioner runt om i Sverige. Visionen om en konsthall i Vitsaniemi är nära sitt förverkligande”.

- Jag är mycket stolt och priset är lika mycket till Tornedalen som till mig och konsthallen. Tornedalen förtjänar synlighet och konsthallen kommer givetvis att betyda mycket för vår attraktion och stolta framtid, säger Gunhild Stensmyr.

Delas ut för framstående kulturella gärningar

Varje år delar Norrlandsförbundet ut hedersbelöningar för att premiera personer eller verksamheter som gjort förtjänstfulla insatser för Norrlands utveckling eller väsentligt bidragit till att norrländska förhållanden blivit uppmärksammade och gjort avtryck i omvärlden. Olof Högbergs-plaketten delas ut till en mottagare per Norrlandslän, för framstående kulturell gärning. Priset har delats ut sedan 1955 och bland tidigare mottagare från Norrbotten finns konstnären Lars Pirak och författaren Åsa Larsson.

Norrlandsförbundet är en ideell, politiskt obunden intresseorganisation som sedan det grundades 1952 har drivit frågor som rör Norrlands utveckling exempelvis inom näringsliv, högre utbildning, infrastruktur, kultur, tillväxt och arbetsmarknad.

För mer information, kontakta:

Anders Öberg, sammankallande för Norrbottens län i Norrlandsförbundet

Tel 070- 609 35 63, e-post: anders.oberg@norrbotten.se