ÅRETS FAVORIT 2015 SARA SÖDERBERG

Sara Söderberg är en konsthantverkare som på ett lekfullt och oväntat sätt närmar sig det som denna stipendiejury ser som nödvändigt, nämligen förhållandet mellan människan och det vardagliga. Både den pågående vardagen med nödvändiga saker vi använder varje dag i våra hushåll, och den förgångna vardagen som finns i våra minnen. Sara Söderberg visar genom sitt examensarbete på Konstfack både på funktionen och ljudet av dessa föremål – koppar, tallrikar, bestick – som får betraktaren att associera till händelser i sitt eget liv där vardagen varit extra påtaglig. Festen också för den delen! Årets Favorit Sara Söderbergs installation “Allt mellan månen och bananen” andas precis det som vi på Konsthantverkarna arbetar för varje dag; vikten av känsloladdade föremål i våra liv.

Vi kommer presentera Sara Söderbergs arbete i en fönsterutställning på Konsthantverkarna under hösten.

Utmärkelsen går i stafett mellan landets konsthantverkshögskolor och instiftades 2013 med start på Konstfack. Ambitionen är att premiera energigivande konsthantverk och visa favoriten en möjlighet till en hos Konsthantverkarna potentiell hemmavist, scen och försäljningsplats.

• brukskonst
  • keramik